Καρκίνος


Ο Ηρακλής μάχεται την Λερναία Ύδρα, ζωγραφικὴ του John Singer Sargent
Ὁ Καρκίνος προέρχεται ἀπὸ τὸν δεύτερο τοῦ Ἡρακλέους ἆθλο, τὸν τῆς Λερναίας Ὕδρας

  Ὁ δεύτερος ἆθλος τοῦ Ἡρακλέους ἦταν νὰ φονεύσῃ τὴν Λερναία Ὕδρα. Ἐπρόκειτο γιὰ ἕνα ὑδρόβιο τέρας τοῦ βαλτότοπου τῆς Λέρνας μὲ ἐννέα κεφαλές, ἐκ τῶν ὁποίων ὀκτὼ ἦταν θνητὲς ἀλλὰ ἡ μία τοῦ κέντρου ἀθάνατη. Ἐφώλιαζε πλησίον τῆς Ἀμυμώνης πηγῆς, ἀπὸ ὅπου ἐξερχόταν πρὸς τὶς πεδιάδες ῥημάζοντας σπαρτὰ καὶ ζῷα μὲ τὴν δηλητηριώδη πνοή της. Ὁ Ἡρακλῆς ῥίπτοντας πυρωμένα βέλη ἠνάγκασε τὸ τέρας νὰ ἐξέλθῃ ὅπου καὶ τὸ ἅδραξε γερά. Ὅμως παρὰ τὴν δύναμή του δυσκολεύθη κατὰ τὴν πάλη διότι ὅταν ἀπέκοπτε μία κεφαλὴ δύο ἐφύτρωναν πολλαπλασιάζοντας τὶς κεφαλὲς καὶ τὴν δύναμη τοῦ τέρατος. Τότε καρκίνος ἀφιχθεῖς ἀπὸ θαλάσσης ἐπλησίασε τὸν Ἡρακλέα ἐξ ἀριστερῶν καὶ τὸν παρενοχλοῦσε, δαγκώνοντας τὴν πτέρνα του. Ἀγανακτήσας ὁ Ἡρακλῆς ἐκάλεσε τὸν Ἰόλαο πρὸς βοήθεια, τὸν δὲ καρκίνο συνέθλιψε ὑπὸ τὸν πόδα του.

  Ἡ βοήθεια τοῦ Ἰολάου ἦταν σωτήρια γιὰ τὴν ἔκβαση τῆς μάχης. Ὅποτε ὁ ἥρως ἀπέκοπτε μία κεφαλὴ ὁ Ἰόλαος εὐθὺς ἔκαιε μὲ δαυλοὺς τὴν ῥίζα ἐμποδίζοντας τὴν φύτρα νέων. Οὕτως ὁ Ἡρακλῆς κατόρθωσε νὰ φθάσῃ τὴν ἀθανάτη κεφαλὴ καὶ ἀποκόψας αὐτὴν διὰ τοῦ ῥοπάλου του, τὴν κατέχωσε ἐντὸς τῆς γῆς θέτοντας μέγα βράχο ἐπὶ τοῦ σημείου. Κατόπιν τεμάχισε τὸ σῶμα κι ἐβύθισε τὴν ἄκρη τῶν βελῶν του ἐν τῇ δηλητηριώδῃ χολῇ καθιστῶντας τα θανάσιμα. 

  Ἀπὸ τοὺς δύο πρώτους ἄθλους ὁ Ἡρακλῆς κατέκτησε δύο σπουδαῖα ὅπλα, τὴν ἄτρωτη λεοντὴ καὶ τὰ θανατηφόρα βέλη. Ὅταν ἐπέστρεψε εἰς τὴν Τίρυνθα ὁ Εὐρυσθεὺς εἶπε πὼς αὐτὸς ὁ ἆθλος δὲν θὰ πρέπει νὰ περιληφθῇ μεταξὺ τῶν δέκα διότι ὁ Ἡρακλῆς δὲν κατέβαλε μόνος του τὴν Ὕδρα ἀλλὰ τῇ βοηθείᾳ τοῦ Ἰολάου. Ἐκ τοῦ μύθου προέκυψε καὶ ἡ φράση Ὕδραν τέμνειν, ποὺ ἐλέγετο γιὰ πράξεις ἢ ἐπιδιώξεις ποὺ δὲν εἶχαν ἐλπίδα ἐπιτυχίας.

Φωτοσυλλογή: Καρκίνος

  Ἡ θεὰ Ἥρα θαυμάσασα τὸ σθένος τοῦ καρκίνου, ποὺ ἀντιμετώπισε τὸν δυνατὸ Ἡρακλέα, τὸν ἐτίμησε καταστερίζοντάς τον. Οὕτως προέκυψε ὁ ἀστερισμὸς τοῦ Καρκίνου. Λέγεται ὑπὸ τινῶν ὅτι ἡ θεὰ Ἥρα ἔστειλε τὸν καρκίνο πρὸς δυσκολία τοῦ ἄθλου. Νοτιοτέρως τοῦ Καρκίνου κεῖται ὁ Ὕδρος ἢ Ὕδρα, ἀστερισμὸς ποὺ μετὰ τοῦ Κόρακος καὶ τοῦ Κρατῆρος περιέχονται εἰς ἕτερο μύθο, ἀλλὰ ποὺ ἀργότερα ἐνομίσθη γιὰ τὴν Ὕδρα τῆς Λέρνας – τὸ αὐτὸ πιστεύεται καὶ τὴν σήμερον. Ἀλλὰ δὲν μνημονεύεται καταστερισμὸς τῆς Ὕδρας ταύτης ὑπὸ τῶν ἀρχαίων συγγραφέων μήτε τῶν μετα­γε­νε­στέ­ρων (Βυζαντινῶν ἢ Λατίνων). Ὁ μύθος τῶν ἀστερισμῶν Ὕδρος, Κόραξ, καὶ Κρατήρ περιγράφεται εἰς τοὺς Καταστερισμούς.

  Οἱ δύο μεσαῖοι ἀστέρες τοῦ Καρκίνου ἔχουν τὴν δική τους ἱστορία. Κατὰ τὴν Γιγαντομαχία, ὁ θεὸς Διόνυσος τῇ συνοδείᾳ τοῦ Σειληνοῦ, γηραιοῦ Σατύρου καὶ τροφοῦ του, καθὼς καὶ ἀκολουθίας Σατύρων ἐφώρμησε ἐναντίον τῶν γιγάντων. Οἱ δύο ὄνοι ποὺ τοὺς μετέφεραν ἔκαναν μεγάλο θόρυβο βρυχώμενοι, οἱ δὲ γίγαντες ἀκούσαντες τὸν φοβερὸ ἦχο ἐκατελήφθησαν ὑπὸ τρόμου καὶ ἐτράπησαν εἰς φυγή! Ὁ Διόνυσος εὐχαριστηθεὶς ἔθεσε τὰ δύο ζῷα ἐν τοῖς οὐρανοῖς ὅμου μετὰ τῆς Φάτνης, παρὰ τῆς ὁποίας τρέφονται. Πρόκειται γιὰ τοὺς ἀστέρες Βόρειο καὶ Νότιο Ὄνο (γ΄ καὶ δ΄ Καρκίνου) μεταξὺ τῶν ὁποίων κεῖται τὸ ἀστρικὸ σμῆνος τῆς Φάτνης (Praesepe, Μ44). Ὁ Ἄρατος καὶ ὁ Ἵππαρχος τὴν ἀναφέρουν ὡς νεφελῶδες ἄστρο, ὁ Πτολεμαῖος ὡς νεφέλωμα ἐπὶ τοῦ στήθους τοῦ Καρκίνου, ὁ Ἠφαιστίων Θηβαῖος ὡς Φάτνη καὶ ὁ Ῥητόριος ὡς Νεφέλιο.

  Ἐνδιαφέρων εἶναι καὶ ὁ συσχετισμὸς μεταξὺ τοῦ ζῳδίου καὶ τοῦ σκαραβαίου συμβόλου τοῦ θεοῦ Χεπέρ-Ρὰ παρ’ Αἰγυπτίοις. Ὁ σκαραβαῖος προέρχεται ἀπὸ τὸ ἀρχαῖο ἑλληνικὸ κάραβος, ποὺ ἐκτὸς τοῦ σκαραβαίου σήμαινε ἐπίσης τὴν καραβίδα (εἶδος ἀστακοῦ) ἀλλὰ καὶ τὸ ἐλαφρὺ πλοῖο ποὺ σήμερα ἀκόμη λέγεται καράβι. Ὅσο γιὰ τὸν καρκίνο ἔγινε ὁ γνωστός μας κάβουρας. Παρ’ ἀρχαίοις ἦταν παροιμοιώδης ἡ φράσις οὕποτε ποιήσεις τὸν καρκίνον ὀρθὰ βαδίζειν.


ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

  Εἰς τὴν ἀρχαιότητα ἐπειδὴ τὰ ἡλιοστάσια σημειωνόντουσαν ὡς πρὸς τοὺς σταθεροὺς ἀστέρες ὅτι συνέβαιναν στὸν Καρκίνο καὶ τὸν Αἰγόκερω, ἐνῶ ἀργότερα στὸν Τοξότη καὶ τοὺς Διδύμους, συνέβη ὑπὸ τινῶν δυτικῶν μιὰ σύγχυση τῶν ἡλιοστασίων μὲ τοὺς ἀστερισμοὺς τοῦ Καρκίνου καὶ τοῦ Αἰγόκερω, ἀπὸ δικό τους λάθος, λόγῳ τῆς παρερμηνείας ἑνὸς παλαιοῦ χωρίου τοῦ Πορφυρίου γιὰ εἰσόδους ἀνθρώπων καὶ ὀδοὺς θεῶν, εἰς τὸ ἔργο του Περὶ τοῦ ἐν Ὀδυσσείᾳ τῶν Νυμφῶν Ἄντρου.

  Ὀφείλουμε νὰ τονίσουμε ὅτι ἦταν πάγια συνήθεια νὰ σημειώνονται τὰ ἡλιοστάσια καὶ οἱ ἰσημερίες ὡς πρὸς τὸ φόντο τῶν σταθερῶν ἀστέρων, χρησιμοποιῶντας τὸ δωδεκατημοριακὸ ἐκλειπτικὸ σύστημα, γι’ αὐτὸ καὶ ὁ Πορφύριος τὰ ἀναφέρει ὡς πρὸς τὰ δωδεκατημόρια τοῦ Καρκίνου καὶ τοῦ Αἱγόκερω. Ἀργότερα τὰ ἡλιοστάσια καὶ οἱ ἰσημερίες σημειωνόντουσαν στὸν Τοξότη καὶ τοὺς Διδύμους, κάτι ποὺ συναντοῦμε καὶ εἰς τὴν ἰσλαμικὴ ἀστρολογία.

  Γιὰ ὅποιους ἐνδιαφέρονται γιὰ τὴν θεωρία τοῦ Πορφυρίου, εὔλογα προκύπτει τὸ ἐρώτημα ἐὰν ἦταν οἱ συγκεκριμένοι ἀστερισμοὶ ποὺ εἶχε θεωρήσει ὡς εἰσόδους ἀνθρώπων καὶ ὀδοὺς θεῶν ἢ ἐὰν ἦταν τὰ ἡλιοστάσια. Ὁ ἴδιος προβαίνει περισσότερο σὲ ἡμερολογιακὲς ἀναφορὲς καὶ χρησιμοποιεῖ τὰ συγκεκριμένα ζῳδιακὰ δωδεκατημόρια γιὰ προσδιορισμό, ὅπως συνηθιζόταν, ὁπότε ἡ θεωρία του ἀφορᾷ μᾶλλον τὰ ἡλιοστάσια, παρὰ τοὺς συγκεκριμένους ἀστερισμούς. Διότι χρειάζεται νὰ διευκρινησθῇ ὅτι εἴτε τὰ ἡλιοστάσια εἶναι σχετικὰ μὲ αὐτό, εἴτε οἱ συγκεκριμένοι ἀστερισμοί – ἀλλὰ ὄχι καὶ τὰ δύο.

  Τὶ ἐννοοῦσε ὅμως ὁ Πορφύριος μὲ μιὰ τέτοια θεωρία καὶ ποιὰ ἡ προέλευση τοῦ συλλογισμοῦ; Κατ’ ἀρχὴν οἱ ὁμηρικοὶ στίχοι, ποὺ ὁ ἴδιος παραθέτει, δὲν ἀφοροῦν ἀστερισμούς. Ἄλλωστε οἱ ἀστερισμοὶ ὅπως τοὺς γνωρίζουμε προέκυψαν πολὺ ἀργότερα, μεταξὺ 600 καὶ 400 π.Χ. (ἡ πρώτη δημοσίευση ἔγινε ἀπὸ τὸν Εὔδοξο εἰς τὸ ἔργο του Φαινόμενα), Οἱ ὁμηρικοὶ στίχοι ἀφοροῦν συγκεκριμένα κατεύθυνση, βορρᾶ ἢ νότου. Ἐπειδή, λοιπόν, ὁ Ἥλιος τὴν ἡμέρα τοῦ θερινοῦ ἡλιοστασίου ἀνατέλλει ἀπὸ τὸ βορειότερο σημεῖο του καὶ δύει εἰς τὸ βορειότερο σημεῖο του, ἐνῶ τὴν ἡμέρα τοῦ χειμερινοῦ ἡλιοστασίου ἀνατέλλει ἀπὸ τὸ νοτιότερο καὶ δύει εἰς τὸ νοτιότερο, συσχετίσθη μὲ αὐτὲς τὶς κατευθύνσεις.

  Ὁ βορρᾶς, λόγῳ τοῦ ψύχους καὶ τῆς ὑγρασίας, συμβόλιζε τὶς νεοεισερχόμενες ψυχές, ποὺ ἔχουν περισσὸ τὸ ὑγρὸ στοιχεῖο ἐνῶ ὁ νότος, λόγῳ τῆς θερμότητος καὶ τῆς ξηρασίας, τὶς ψυχὲς ποὺ εἶναι τὸ περισσότερο ξηρές. Κατὰ τὸν Ἡράκλειτο: Ξηρὴ ψυχὴ σοφωτάτη καὶ ἀρίστη. Σύμφωνα μὲ τὴν αἰγυπτιακὴ θρησκεία, ἡ καρδιὰ τοῦ θανόντος, ποὺ ἀπεικονιζόταν ὡς ἕνα δοχεῖο ἢ κούπα, ζυγιζόταν εἰς τὸν ζυγὸ τῆς Μα’άτ, καὶ ἐὰν ἦταν ἐλαφρότερη ἀπὸ ἕνα φτερό, ἦταν ἔτοιμη νὰ εἰσέλθη στὰ Πεδία τῆς Εἰρήνης ποὺ βασιλεύει ὁ Ὄσιρις.

  Ἐντὸς ἑνὸς τέτοιου θρησκευτικοῦ πλαισίου μπορεῖ εὔλογα νὰ τοποθετηθῇ ἡ θεωρία τοῦ Πορφυρίου καὶ οἱ συμβολισμοί της. Ἐπειδὴ τὸ σύμβολο χρησιμοποιεῖται γιὰ νὰ ὑποδηλώσῃ. μὲ ἕναν ἰδιαίτερο τρόπο, αὐτὸ τὸ ὁποῖο συμβολίζει, δὲν θὰ πρέπει νὰ ἐκλαμβάνεται κυριολεκτικά. Ἐπὶ τοῦ προκειμένου, ἂς μὴν ψάχνουν κάποιοι ἀφελῶς γιὰ τέτοιου εἴδους “πὐλες” οὔτε στὰ ἡλιοστάσια οὔτε σὲ σπηλιές.

  Θὰ πρέπει νὰ διακρίνουμε μεταξὺ τῶν ἀρχαίων θρησκειῶν τῆς Ἑλλάδος καὶ τῆς Αἰγύπτου, καὶ τῶν μοντέρνων δοξασιῶν ὁρισμένων ἀδαῶν ἀποκρυφιστῶν (δυτικῶν καὶ δυτικοθρεμμένων), οἱ ὁποῖοι ἀπαίδευτοι ὄντες ἔχουν βυθιστεῖ εἰς τὸν βάλτο τοῦ συγκριτισμοῦ, συγχέοντας ἑτερόκλητα πράγματα καὶ διαστρέφοντας νοήματα ἀπέριττα καὶ ἁπλά.

Ἀγεωμέτρητος μηδεὶς εἰσίτω.

 
Ο αστερισμός του Καρκίνου, αστρονομικός χάρτης
Ὁ ἀστερισμὸς τοῦ Καρκίνου εἶναι ὁρατὸς τοὺς χειμερινοὺς καὶ ἐαρινοὺς μῆνες. Ὁ Ἥλιος διατρέχει τὸ δωδεκατημόριον τοῦ Καρκίνου ἀπὸ 17 Ἰουλίου μέχρι 16 Αὐγούστου

Ὁρατότητα

  Τὸ πρῶτο δεκαήμερο τοῦ Σεπτεμβρίου ἐμφανίζεται ἀνατέλλων ὀλίγο πρὶν τὴν αὐγή. Ἀπὸ ἀρχῆς Νοεμβρίου ἀνατέλλει περὶ τὸ μεσονύκτιο καὶ πρὸς ἀρχὲς Μαρτίου δύει ὀλίγο πρὶν τὴν αὐγή. Κατὰ τὰ τέλη Ἀπριλίου δύει περὶ τὸ μεσονύκτιο καὶ πρὸς ἀρχὲς Ἰουνίου δύει κατόπιν τοῦ Ἡλίου. Ἔκτοτε ἀνατέλλει τὴν ἡμέρα καὶ γιὰ τρεῖς περίπου μῆνες εἶναι ἀόρατος. Ἡ βέλτιστη ἐποχὴ γιὰ τὴν παρατήρηση τοῦ Καρκίνου εἶναι ἀπὸ τέλη φθινοπώρου ἕως ἀρχὲς ἀνοίξεως.

Ἀστέρες

  Ὁ ἀστερισμὸς τοῦ Καρκίνου εἶναι μάλλον δυσδιάκριτος λόγῳ τῆς ἀμυδρότητος τῶν περισσοτέρων ἀστέρων του. Ἐντοπίζεται κυρίως ἀπὸ δύο ἀστέρες κείμενους περὶ τὸ μέσον, τὸν βόρειο Ὄνο (Asellus Borealis, γ′ Καρκίνου) καὶ τὸν νότιο Ὄνο (Asellus Australis, δ′ Καρκίνου). Μεταξὺ αὐτῶν κεῖται τὸ Νεφέλωμα τῆς Φάτνης (Praesepe, M44), ὁρατὸ διὰ γυμνοῦ ὀφθαλμοῦ ὅταν ὁ νυκτερινὸς οὐρανὸς εἶναι καθαρὸς μὲ εὐνοϊκὲς συνθῆκες παρατηρήσεως. Tριπλὸς ἀστήρ o ι′ Καρκίνου.

Ο αστερισμός του Καρκίνου στο νυχτερινό ουρανό (μορφή) - The constellation of Cancer in the night sky (form)


ΟΝΟΜΑΚΑΤΑΤΑΞΗΦΑΙΝΟΜ. ΜΕΓΕΘΟΣΕΚΛ. ΜΗΚΟΣ (ΚΑΡΚΙΝΟΥ)ΕΚΛ. ΠΛΑΤΟΣ
Ἀλτάρφ β′ Καρκίνου 3,5 09° 32′ − 10° 17′
Φάτνη νεφέλωμα 3,7 12° 10′ 01° 15′
Νότιος Ὄνος δ′ Καρκίνου 3,9 13° 58′ 00° 05′
Δεκάποδα ι′ Καρκίνου 4 11° 34′ 10° 26′
Ἀκουβένς α′ Καρκίνου 4,2 18° 54′ − 05° 05′
Βόρειος Ὄνος γ′ Καρκίνου 4,6 12° 46′ 03° 11′
Τεγμίνι ζ′ Καρκίνου 5 06° 36′ − 02° 16′
η′ Καρκίνου 5,3 10° 39′ 01° 34′
Ἐκλειπτικὸ Μῆκος καὶ Πλάτος: Σταθερό Εκλειπτικὸ Σύστημα Συντεταγμἐνων (Δωδεκατημόρια: Λαμπαδίας 15° Τα)

Διάττοντες / Μετεωρίτες

  Οἱ Δέλτα Καρκινίδες χαρακτηρίζονται ἀπὸ τὴν μακρὰ διάρκεια ποὺ τυπικὰ ἐμφανίζουν τὰ ἐκλειπτικὰ ρεύματα. Διαρκοῦν ἀπὸ 14 Δεκεμβρίου μέχρι 14 Φεβρουαρίου, μὲ μέγιστο περὶ τὴν 17η Ἰανουαρίου λίαν ἀραιοῦ ῥυθμοῦ 1 – 2 διαττόντων / ὥρα. Πρώτη φορὰ ἀνιχνεύθη κατὰ τὸ 1870 καὶ γενικῶς θεωρεῖται ἀσθενὲς ρεῦμα μὲ φωτεινούς, ἀργοὺς διάττοντες. Ὁμοίως ἀσθενὲς καὶ μὲ ἀργοὺς διάττοντες εἶναι τὸ ῥεῦμα τῶν Βῆτα Καρκινίδων, μικροτέρας διαρκείας καὶ ὄχι σαφῶς καθορισμένης, μὲ μέγιστο περὶ τὴν 5η Φεβρουαρίου. Οἱ Ταῦ Καρκινίδες διαρκοῦν ἀπὸ 9 μέχρι 25 Ὀκτωβρίου μὲ μέγιστο περὶ τὴν 17η Ὀκτωβρίου καὶ φωτεινούς, ταχύτερους διάττοντες ἀραιοῦ ῥυθμοῦ.

 
Ο Καρκίνος στην αστρολογία, ζωδιακό δωδεκατημόριο, δεκανοί και όρια του αστερισμού
Ὁ ζῳδιακὸς ἀστερισμὸς τοῦ Καρκίνου εἶναι ὁ τέταρτος τοῦ Ζῳδιακοῦ καὶ πέμπτος κατὰ σειρὰ ἀπὸ ἐαρινῆς ἰσημερίας, ὁ δὲ Ἥλιος διελαύνει ἀπὸ αὐτὸν περίπου τὸν δεύτερον μῆνα τοῦ θέρους

  Τὸ δωδεκατημόριον τοῦ Καρκίνου χαρακτηρίζεται ὡς: ὑδατῶδες, τροπικό, ἀρσενικό, ἡμερινό. Εἶναι ὁ οἶκος Σελήνης, ἐναντίωμα Κρόνου, ὕψωμα Διὸς περὶ τὴν 15η μοίρα καὶ ταπείνωμα Ἄρεως περὶ τὴν 28η μοίρα. Ὁ Καρκίνος, ὁ Σκορπιὸς καὶ οἱ Ἰχθεῖς σχηματίζουν τὸ Τρίγωνο τοῦ Ὕδατος. Τριγωνοκράτορες εἶναι πρώτη ἡ Ἀφροδίτη καὶ δεύτερος ὁ Ἄρης γιὰ ἡμερινὰ ὡροσκόπια, πρῶτος ὁ Ἄρης καὶ δεύτερη ἡ Ἀφροδίτη γιὰ τὰ νυκτερινά, καὶ τρίτη ἡ Σελήνη ἐπίκοινη καὶ βοηθητική. Ὁ Ῥητόριος τὸ συσχετίζει μὲ τὸν νότιο ἄνεμο καὶ τὸ θεωρεῖ πολύσπορο. Ὁ Πτολεμαῖος τὸ χαρακτηρίζει νοτιοδυτικὸ καὶ συσχετίζει μὲ τὴν Λιβύη ὡς πρὸς τὶς γενικὲς προβλέψεις χωρῶν.

  Ὁ Καρκίνος κατὰ τὴν ἀρχαιότητα ἦταν ὁ ὡροσκόπος γιὰ τὸ Κόσμου Θέμα, ἓν νοητὸ ὑπόδειγμα τρόπον τινὰ συμβολίζον τὸ ὡροσκόπιο τοῦ σύμπαντος Κόσμου. Σχετίζεται μὲ τὴν κάθοδο τῶν πρὸς γέννηση ψυχῶν, τὴν θρέψη καὶ τὴν ἀνατροφὴ αὐτῶν, ἰδιαιτέρως δὲ τῶν ἡρωικῶν· ἰδέες προερχόμενες ἐκ τῆς Ἥρας. Δὲν ἀκολουθεῖ ποτὲ εὐθεία πορεία ἀλλὰ πλαγιόδρομη καὶ περιστροφικὴ – ὡς τὸ μέρος τοῦ οὐρανοῦ ποὺ ἀνήκει τῷ Ἑρμῆ. Ἡ ὑπομονή, ἡ ἀποφασιστικότης, καὶ ἡ ἰσχυρὰ γενετήσιος ὁρμὴ τοῦ ζῳδίου εἶναι ἰδιότητες ποὺ μάλλον προέρχονται ἀπὸ τὸν μύθο τῶν δύο Ὄνων, τῶν Σατύρων, καὶ τοῦ Διονύσου.

Το δωδεκατημόριον του Καρκίνου με τον αστερισμό, τους δεκανούς, και τα όρια - Cancer dodecatemory with constellation, decans, and termsΔεκανοὶ καὶ ὅρια τοῦ δωδεκατημορίου τοῦ Καρκίνου

Καθολικὲς ἐπισημασίες περὶ ἐκλείψεων, φάσεων ἢ ἄλλων ἀστρολογικῶν σημείων ἐν Καρκίνῳ

  Οἱ γενικὲς προγνώσεις ποὺ ἀφοροῦν χῶρες συχνὰ ὀνομάζονται καθολικὲς ὑπὸ τῶν ἑλληνιστικῶν ἀστρολόγων. Μετεωρολογικὰ φαινόμενα, ἐκλείψεις, στηριγμοὶ πλανητῶν, σημαντικὲς σύνοδοι ἢ ἄλλα σημεῖα δίδουν ἐνδείξεις καιρικές, γεωργικὲς καὶ κτηνοτροφικές, ἀναλόγως τὸ μέρος τοῦ ἀστερισμοῦ ὅπου παρατηροῦνται. Ὁ Καρκίνος γενικὰ σημαίνει καλοκαιρία καὶ θέρμη. Ὡς πρὸς τὰ μέρη του, τὰ πρῶτα καὶ ἡ περιοχὴ τῆς Φάτνης εἶναι πνιγηρά, σεισμοποιὰ καὶ ὀμιχλώδη, τὰ μέσα σημειδοτοῦν εὔκρατο καιρό, ἐνῷ τὰ τέλη του ἀνέμους. Τὰ ἄνω καὶ τὰ ὑπὸ τῆς ἐκλειπτικῆς κείμενα μέρη του σημειοδοτοῦν καύσωνα καὶ καταστροφές· ἡ δὲ Φάτνη λευκώματα ἐν τοῖς ὀφθαλμοῖς.

Ἡφαιστίων  Πτολεμαῖος  Οὐάλης

Ἀστέρων Καρκίνου δυνάμεις

  Οἱ σταθεροὶ ἀστέρες, ἰδίως οἱ λαμπρότατοι, ἔχουν ἐπίδρασι ὁμοιάζουσα μὲ αὐτὴν τῶν πλανητῶν ἀλλὰ ἀσθενεστέρα καὶ μεμιγμένη. Οἱ δύο ἀστέρες τῶν ποδῶν ἔχουν τὴν ἐπίδραση τοῦ Ἑρμοῦ καὶ ἠπιότερα τοῦ Ἄρεως, ἡ ἐπιρροὴ τῶν ἀστέρων τῶν χηλῶν εἶναι σὰν κράμα Κρόνου καὶ Ἑρμοῦ, ὁ νεφελοειδὴς σχηματισμὸς τοῦ στήθους, ποὺ καλεῖται Φάτνη, σὰν κράμα Ἄρεως καὶ Σελήνης, καὶ οἱ δύο ἀστέρες ἑκατέρωθεν αὐτῆς, οἱ ὀνομαζόμενοι Ὄνοι, σὰν κράμα Ἄρεως καὶ Ἡλίου.

Ἡφαιστίων  Πτολεμαῖος

  Ὁ Οὐάλης ἀναγνωρίζει 4 λαμπροὺς ἀστέρες. Ὁ Ῥητόριος προσδιορίζει μοιρικὰ διαστήματα κατὰ τὴν ἀνατολὴν τοῦ ζῳδίου, ἀλλὰ ὄχι ἰδιαιτέρως ἀκριβή: Ἀνατέλλουν ἀπὸ 1° – 3° τὰ ἄκρα τοῦ σχήματος, 4° – 7° ἡ κεφαλή, 8° – 10° ἡ κοιλία, 11° – 13° οἱ πόδες, 14° – 19° τὰ ὀπίσθια, 20° – 24° ἡ ῥάχη, 25° – 27° ἀριστερὰ ἡ πρὸς νότο χηλὴ καὶ 28° – 30° δεξιὰ ἡ πρὸς λίβα.

  Συνανατέλλουν πρὸς νότο ὁ Λαγωός, τὰ ἐμπρόσθια μέρη τοῦ Κυνὸς καὶ ὁ Προκύων. Δύνουν πρὸς βορρᾶ ἡ κεφαλὴ τοῦ Ἀρκτοφύλακος, ὁ Ἐνγόνασι, καὶ τὰ ὑπόλοιπα μέρη τοῦ Ἀετοῦ καὶ τοῦ Στεφάνου.

Οὐάλης  Ῥητόριος

Χῶρες ὑπὸ τοῦ Καρκίνου

  Γιὰ καθολικὲς προγνώσεις περὶ χωρῶν, ὑπάρχει πληθώρα πηγῶν καὶ συσχετισμῶν· ἡ δὲ ἔκθεση ὡς πρὸς τὰ μέρη χρησιμεύει γιὰ προγνώσεις ποὺ ἀφοροῦν ἐκείνους τους τόπους. Ὁ Ἡφαιστίων ἀρχίζει ἀπὸ τοὺς στίχους τοῦ Δωροθέου:

Ὑπ’ αὐτὸν κεῖται τὸ κλίμα τῶν Θρᾳκῶν καὶ τῶν Αἰθιόπων.

  Τὰ κατὰ μέρος εἶχαν ὁρισθεῖ ἀπὸ τὸν Ἵππαρχο καὶ τοὺς παλαιοὺς Αἰγυπτίους ὡς ἐξῆς: πρὸς τὰ ἐμπρόσθια μέρη ἡ Βακτριανὴ καὶ πρὸς τὰ ἀριστερὰ ἡ Σκυθία, ἡ Ἀκαρνανία, ὁ Ἑλλήσποντος, τὸ Λιβυκὸ πέλαγος, ἡ Βρετανία, καὶ ἡ νῆσος Θούλη. Πρὸς τοὺς πόδες ἡ Ἀρμενία, ἡ Καππαδοκία, ἡ Ῥόδος, ἡ Κῶς, καὶ οἱ νῆσοι τοῦ Ἰλίου, καὶ πρὸς τὰ μέσα ἡ Ἀσία, καὶ δεξιότερα ἡ Λυδία καὶ ὁ Ἑλλήσποντος.

  Τὰ κατὰ μέρος ποὺ παραθέτει ὁ Οὑάλης εἶναι: πρὸς τὰ ἐμπρόσθια ἡ Βακτριανή, πρὸς τὰ ἀριστερὰ ἡ Ζάκυνθος καὶ ἡ Ἀκαρνανία, καὶ πρὸς τὰ ὀπίσθια ἡ Αἰθιοπία καὶ ἡ Σχίνη. Κατὰ τὴν κεφαλὴ ἡ λίμνη Μαιῶτις καὶ τὰ περιοικοῦντα ἔθνη, ἡ Ἐρυθρὰ θάλασσα καὶ ἡ Ὑρκανία θάλασσα καὶ τὰ περιοικοῦντα ἔθνη, ὁ Ἑλλήσποντος, τὸ Λιβυκὸ πέλαγος, καὶ ἡ Βρετανικὴ καὶ ἡ Θούλη νῆσος. Πρὸς τοὺς πόδες ἡ Ἀρμενία, ἡ Καππαδοκία, ἡ Ῥόδος καὶ ἡ Κῶς, καὶ πρὸς τὰ τελευταῖα μέρη τοῦ Καρκίνου ἐπὶ τοῦ στόματος ἡ Τρωγλοδυτία, ἡ Ἰωνία, καὶ ὁ Ἑλλήσποντος.

  Ὁ Πτολεμαῖος δίδει διαφορετικὲς χῶρες, ποὺ προέρχονται ἀπὸ τὸν συσχετισμὸ τῶν τεταρτημορίων τῆς οἰκουμένης καὶ τῶν ζῳδιακῶν τριγώνων: Νουμηδία, Καρχηδονία, Ἀφρική, Βιθυνία, Φρυγία, καὶ Κολχική. Ὁ δὲ Ῥητόριος ἀκολουθεῖ τὸν Πτολεμαῖο, καὶ προσθέτει ἐπίσης τὴν Ἀρμενία.

Ἡφαιστίων  Πτολεμαῖος  Οὐάλης

Ζῳδιακὴ διάταξη, τρίγωνο, ἐνέργειες καὶ μορφώσεις, λοιπὲς ποιότητες

  Ορθα καλοῦνται τὰ ζῴδια Καρκίνος, Λέων, Παρθένος, Ζυγός, Σκορπιός, Τοξότης. Ὅταν ὡροσκοποῦν τὰ ὀρθὰ χωρὶς ὄψεις κακοποιῶν τὰ ἔργα καὶ τὰ ἐγχειρήματα τελοῦνται εὐκόλως καὶ ὁλοκληρώνονται γοργὰ καὶ ἄνευ ἐμποδίων. Μὲ ὄψεις κακοποιῶν ἡ ἔκβαση εἶναι ἀβέβαια.
  Τὰ τροπικα ἢ εὐμετάβολα Κριός, Καρκίνος, Ζυγός, Αἰγόκερως, ὅταν ὡρο­σκο­ποῦν με­τα­βάλ­λουν ταχέως τὸ πραττόμενον.
  Τὰ νυκτερινα Ταῦρος, Καρκίνος, Παρθένος, Σκορπιός, Αἰγόκερως, Ἰχθεῖς εὐνοοῦν πράξεις καὶ ἔργα ποὺ γίνονται τὴν νύκτα.
  Υποτακτικα χαρακτηρίζονται τὰ ζῴδια Ταῦρος, Καρκίνος, Παρθένος, Σκορπιός, Αἰγό­κερως, Ἰχθεῖς, ἐπειδὴ ὁ Ἥλιος ἢ ἡ Σελήνη ἐκεῖ χωρὶς νὰ εἶναι ἐπίκεντροι ἢ νὰ δορυ­φο­ροῦ­νται ὑπὸ ἀγα­θο­ποιῶν σημαίνουν δυστυχία, πενία καὶ δουλεία.
  Ενυδρα εἶναι τὰ Καρκίνος, Τοξότης, Αἰγόκερως, Ὑδροχόος καὶ Ἰχθεῖς. Χρη­σι­μεύ­ουν ἐπὶ καθο­λικῶν προγνώσεων γιὰ τὴν θάλασσα, τὰ θαλάσσια ζῷα καὶ ἰχθεῖς, καὶ τὰ θέματα ναυ­σι­πλοΐας, στόλων, καὶ θαλασσίων ταξιδιῶν. Ἐξ αὐτῶν ὁ Ὑδροχόος καὶ οἱ Ἰχθεῖς εἰδι­κό­τερα ἀφοροῦν τὶς πηγές, τὶς λίμνες, καὶ τοὺς ποταμοὺς καὶ τοὺς ἐν αὐτοῖς ἰχθεῖς. Ὁ Καρκίνος καὶ ὁ Αἰγόκερως καλοῦνται καὶ αμφιβια, γιὰ προγνώσεις περὶ ἀμφιβίων ζώων καὶ σχετικῶν θεμάτων.
  Πολυγονα ὅσα ἔχουν πολλὰ γεννήματα, δηλαδὴ Καρκίνος, Σκορπιός, Ἰχθύες. Χρη­σι­μεύ­ουν γιὰ θέματα γεωργίας, σπορᾶς, καὶ ἀλλοῦ π.χ. περὶ τεκνο­ποιίας.
  Μελεοκοπουμενα τὰ Κριός, Ταῦρος, Καρκίνος, Λέων, Σκορπιός, Τοξότης, Αἰγό­κερως καὶ Ἰχθεῖς. Αινιγματωδη τὰ Τοξότης, Αἰγόκερως· ἐνίοτε προστί­θονται καὶ τὰ Καρκίνος, Ταῦρος καὶ Σκορπιός. Κυρτοειδη τὰ Ἰχθεῖς, Καρκίνος, Σκορπιός, ποὺ σημαί­νουν κύρτωσι ἢ ἄλλη κάκωση τῆς ῥάχης. Περισσομελη τὰ Καρκίνος καὶ Σκορπιός, ποὺ σημαίνουν πλεο­νά­ζοντα ἄκρα. Διχρωμα τὰ καλού­μενα ἰχθυακά, ἐπειδὴ ἡ Σελήνη ἢ ὁ ὡρο­σκόπος ἐκεῖ σημειο­δοτοῦν λειχῆνες, διχρωμία δέρματος, ἢ δερμα­τικὰ προβλήματα. Ιχθυακα εἶναι τὰ Ἰχθεῖς, Καρκίνος, Σκορπιός, καὶ μερικῶς ὁ Αἰγόκερως. Λέγονται καὶ λεπρωδη ἐπειδὴ ἔχουν λέπια, γι’ αὐτὸ κατα­τάσσεται ἐκεῖ καὶ ὁ Σκορπιός. Σπαστικα καὶ πολυ­κίνητα τὰ Καρκίνος, Σκορπιὸς καὶ Ἰχθεῖς, διότι ἡ Σελήνη ἐκεῖ σημειο­δοτεῖ πιθανὰ νευρο­λογικὰ προβλήματα. Ασθενοφθαλμα τὰ Λέων, Ζυγός, Τοξότης, Κριός, Καρκίνος. Ὅλα αὐτὰ χρησι­μεύουν γιὰ ἐξέταση βλαβῶν, κακώσεων, ἀκρω­τη­ρια­σμῶν, δυσμορφιῶν, καὶ σωμα­τικῶν παθῶν.
      Λατρωδη τὰ Αἰγόκερως, Ἰχθεῖς, Κριός, Ταῦρος. Συνήθως ὑπο­δει­κνύουν κρυμμένα θέματα, καὶ ἐνίοτε σημαίνουν πρόσωπα ἀνελεύ­θερα καὶ κόλακες.
      Θηριωδη τὰ Καρκίνος, Σκορπιός, Αἰγόκερως, Ἰχθεῖς· ἐνίοτε προστί­θεται καὶ ὁ Λέων. Ἐπὶ καθο­λικῶν προγνώσεων δίδουν σημεῖα ποὺ ἀφοροῦν τὰ ἄγρια ζῷα.
  Αφωνα τὰ Καρκίνος, Σκορπιός, Ἰχθεῖς, ὡς μὴ ἔχοντα φωνή. Τὰ ἄφωνα καὶ τὰ φωνήεντα χρησι­μεύουν γιὰ θέματα ὁμιλίας, λόγου, καὶ καλῆς φωνῆς.

Δωρόθεος  Ἡφαιστίων  Ῥητόριος  Πτολεμαῖος

Μελοθεσία

  Ἡ μελοθεσία χρησιμοποιεῖται συνδυαζομένη μὲ τοὺς κλήρους τῆς τύχης, τοῦ δαίμονος, καὶ τοῦ σίνους, καθὼς καὶ τῶν κυριάρχων πλανητῶν τους. Σημαίνει τὶς σωματικὲς κακώσεις, ἀτυχήματα, ἀσθένειες, καὶ τὰ ψυχικὰ πάθη. Ὁ Καρκίνος κυβερνᾷ τὸ στῆθος καὶ τὸ στομάχι, καὶ ὅλα τὰ σχετικὰ αἴτια καὶ συμπτώματα: μαστοί, καρδία, σπλήνα, ἐσωτερικὰ ὄργανα, δερματικὴ διχρωμία, λειχῆνες, δερματικὰ προβλήματα, δερματοελιές, ἀποπληξία καὶ ὑδρωπικία. Ἡ Φάτνη ἀπὸ μοίρας θ′ ἕως ιε′ σημειο­δοτεῖ βλάβη γιὰ τοὺς ὀφθαλμούς.

  Κυριεύει δὲ γραμμάτων δ′ καὶ π′.

Ῥητόριος

 
Ο Καρκίνος και οι τρεις δεκανοί, Βίβλος των Θαυμάτων (Kitab Al Bulhan, του Abd al-Hasan Al-Isfahani)
Γενέθλια ἀστρολογία: Ἥλιος ἢ Ὡροσκόπος Καρκίνος

Ἥλιος

  Οἰ τρεῖς δεκανοὶ τοῦ Κριοῦ ὀνομάζονται Σωθὶς ὁ πρῶτος, Σὶτ ὁ δεύτερος καὶ Χνουμὶς ὁ τρίτος.  Ὁ πρῶτος δεκανὸς φέρει πρόσωπο Ἀφροδίτης, ὁ δεύτερος Ἑρμοῦ καὶ ὁ τρίτος Σελήνης. Ἐπειδὴ ὁ Ἥλιος σημαίνει τὰ ψυχικά, εὑρεθεὶς ἐπὶ τοῦ πρῶτου δεκανοῦ ὑποδεικνύει ψυχὴ μὲ θηλυκὰ χαρίσματα, θηλύμορφη, ἔπαισχρη, ἐρωτικὴ καὶ τὰ ὅμοια. Ὡς πρὸς τὸν βίο σημαίνει ἐργασία εἰς τὸ δημόσιο, λύπες περὶ τῶν τέκνων, καὶ λύπη πολλὴ κατὰ τὴν νεότητα ἀλλὰ τὸ γῆρας εὐτυχέστατο. Ἐπὶ τοῦ δευτέρου ὑποδεικνύει ψυχὴ εὐμαθή, ἐπινοητική, κοινωνική, ποὺ ἀγαπάει τὴν ἄθληση καὶ τὰ ὅμοια. Ὡς πρὸς τὸν βίο σημαίνει χρήματα μετὰ τὸν γάμο, ὠφέλεια ἀπὸ ὑποθέσεις ἄλλων, καὶ πρόκληση λύπης ἀπὸ τὸν ἢ τὴν σύζυγο. Ἐπὶ τοῦ τρίτου ὑποδεικνύει ψυχὴ θρέπτειρα, δημοφιλή, δεκτική, προστατευτική, εὐφάνταστη. Ὡς πρὸς τὸν βίο σημαίνει ἱκανότητα λόγου καὶ ἄνθρωπο εὔγλωττο, λύπη πολλὴ εἰς τοὺς νεανικοὺς χρόνους ἀλλὰ εὐφροσύνη εἰς τὰ γηρατειά.

Ἡφαιστίων  Ῥητόριος

Ὡροσκόπος

  Τὰ φυσικὰ χαρακτηριστικὰ ποὺ σημειοδοτεῖ εἶναι μελαχροινός, μικρὸς τράχηλος, πλατὺς θώραξ, στραβοὶ πόδες ἢ περπάτημα, καὶ καλοσχηματισμένο σῶμα. Ἐπίσης δαπάνη ἀποκτημάτων ἢ πόρων τῶν ἄλλων. Ἀναλόγως καὶ τὴν θέση τῶν κυριάρχων πλανητῶν (ἡ Σελήνη, καὶ οἱ Τριγωνοκράτορες Ἄρης, Ἀφροδίτη) οἱ γεννηθέντες γίνονται φιλόδοξοι, δημοφιλεῖς, πολυμετάβολοι, ἐπιδειξίες, χαρωποί, εὐκόλως φθειρόμενοι, φιλήδονοι, ποὺ ἀγαποῦν τὶς συνεστιάσεις καὶ τὸν δημόσιο βίο. Ἔχουν γνώμη ἄστατη ἀλλὰ λέγοντες καὶ ἄλλα φρονοῦντες, καὶ δὲν παραμένουν εἰς ἕνα ἐπαγγέλμα ἢ τὸ πολὺ δύο, ἀλλὰ περιπλανῶνται καὶ ξενιτεύονται.

Ῥητόριος  Οὐάλης

Ο Καρκίνος και οι τρεις δεκανοί, Βιβλίο των Θαυμάτων, Αλ Ισφαχανί, Cancer Karkinos, Kitab Al Bulhan, Abd al Hasan Al Isfahani, 1390Ὁ ἀστερισμὸς τοῦ Καρκίνου καὶ οἱ τρεῖς δεκανοί, Βίβλος τῶν Θαυμάτων (Kitab Al Bulhan), χειρόγραφο περὶ ἀστρολογίας, ἀστρονομίας, γεωμαντείας τοῦ Ἀμπντ ἀλ-Χασὰν Ἀλ Ἰσφαχανὶ (Abd al-Hasan Al-Isfahani), 1390.

Οἱ Δεκανοὶ ἀναλυτικὰ

  Ὁ ὡροσκόπος σημαίνει τὴν φυσικὴ ἐμφάνιση καὶ δίδει σημαντικὲς ἐνδείξεις περὶ τοῦ βίου. Ἡ θέση καὶ ὄψεις τοῦ κυριάρχου πλανήτη τοῦ ζῳδίου, ἡ θέση καὶ ὄψεις τῶν Τριγωνοκρατόρων, καθὼς καὶ ὁρισμένοι ἄλλοι παράγοντες χρειάζεται νὰ ἐξετασθοῦν διότι ἀσκοῦν σημαντικὴ ἐπιρροὴ ὡς πρὸς τὸ συνολικὸ ἀποτέλεσμα. Ὁ Ἡφαιστίων ἀρχίζει τὴν ἑρμηνεία τῶν Δεκανῶν μὲ τὴν φράση “ἐὰν δὲν εἶναι ἀντίθετη κάποια ἄλλη ἀστρικὴ αἰτία…”, κάτι ποὺ ἰσχύει γενικότερα εἰς τὴν ἑρμηνευτικὴ σύνθεση ἑνὸς ὡροσκοπίου. Παρατίθεται καὶ ἡ ἐκδοχὴ τοῦ Ῥητορίου, ποὺ συχνὰ διαφέρει ἀρκετὰ ἀπὸ τοῦ Ἡφαιστίωνος.

– Α′ Δεκανὸς

  Κατὰ Ἡφαιστίωνα, ὅσοι ἔχουν τὸν ὡροσκόπο ἐν πρώτῳ δεκανῷ Καρκίνου θὰ εἶναι ἀγαθοί, ἥσυχοι, ἀξιόπιστοι εἰς τὰ λεγόμενά τους, πολυάσχολοι, μὲ πολλοὺς φίλους, θὰ ἀποκτήσουν πολλὰ λόγῳ τῆς ἐπινοητικότητός τους καὶ θὰ ἐπικρατήσουν τῶν ἐχθρῶν τους. Θὰ λάβουν πρόσωπο ἀξιόμεμπτο πρὸς γάμο, ποὺ θὰ κηδεύσουν κατὰ τὴν νεότητα. Ἀργότερα θὰ εὐνοηθοῦν καὶ ὁ δεύτερος γάμος θὰ εἶναι καλός. Ὡς πρὸς τὰ φυσικὰ χαρακτηριστικὰ μεγαλόσωμος, ὡραῖα μαλλιά καὶ σγουρά, ὄμορφοι ὀφθαλμοί καὶ φρύδια, ὑψηλὴ μύτη, εὐρεῖς ὦμοι, τὰ νεῦρα τῶν ποδῶν θὰ ἐξέχουν, θὰ ἔχουν σημάδι ὑπὸ τὴν μασχάλη ἢ ὑπὸ τὸν μαστὸ καὶ ἄλλο ἕνα ἐπὶ τοῦ δεξιοῦ ἀγκῶνος. Κρίσιμα καὶ πλέον σημαντικά ἔτη τοῦ βίου τους ἔχουν καταγραφεῖ τά: 9ο, 11ο, 21ο, 33ο, 49ο, 56ο, 63ο, 71ο καὶ 86ο.

  Κατὰ Ῥητόριο θὰ γίνουν εὔποροι, θὰ εὐεργετήσουν πολλούς, καὶ θὰ ἀποκτήσουν τὴν φιλία σπουδαίων [ἢ πολλῶν] προσώπων.

– Β′ Δεκανὸς

  Κατὰ Ἡφαιστίωνα, ὅσοι ἔχουν τὸν ὡροσκόπο ἐν δευτέρῳ δεκανῷ Καρκίνου θὰ ἀνατραφοῦν πλούσια, θὰ γίνουν καλλίτεροι τῶν γονέων τους, θὰ δοῦν θανάτους ἀδελφῶν, θὰ ἀσχοληθοῦν μὲ τὸν δημόσιο βίο καὶ θὰ δοξασθοῦν ὑπὸ τοῦ πλήθους, καὶ θὰ νομοθετήσουν. Τὰ τοῦ γάμου θὰ εἶναι ἄστατα καὶ θὰ λυπηθοῦν περὶ τῶν τέκνων. Ὡς πρὸς τὰ φυσικὰ χαρακτηριστικὰ μικρὸ μὲ μέτριο ὕψος, μελαχροινός, ἀραιὴ γενειάδα, τὰ στήθη μικρά, θὰ ἔχουν μελανὸ σημάδι ἐπὶ τοῦ ὀμφαλοῦ, θὰ εὐφραίνουν τοὺς ἀνθρώπους μὲ τὸν λόγο τους, ἀλλὰ ὄχι πολὺ μὲ τὰ ἔργα τους. Κρίσιμα καὶ πλέον σημαντικά ἔτη τοῦ βίου τους ἔχουν καταγραφεῖ τά: 4ο, 7ο, 12ο, 23ο, 42ο, 54ο, 62ο, 73ο, καὶ 88ο.

  Κατὰ Ῥητόριο θὰ εἶναι μικροπρεπεῖς, πολυάρρωστοι, ἐπιτευκτικοί, ἐπιδέξιοι, θὰ ξενιτευθοῦν, και ἡ ὅρασή τους θὰ ὑποστεῖ βλάβη.

– Γ′ Δεκανὸς

  Κατὰ Ἡφαιστίωνα, ὅσοι ἔχουν τὸν ὡροσκόπο ἐν τρίτῳ δεκανῷ Καρκίνου θὰ εἶναι φρόνιμοι, ταπεινῆς ἀνατροφῆς, θὰ χάσουν καὶ τοὺς δύο γονεῖς, καὶ θὰ μειώσουν τὴν πατρικὴ κληρονομιά. Θὰ ἀγαποῦν τοὺς φίλους τους, θὰ κακοπαθήσουν κατὰ τοὺς νεανικοὺς χρόνους, καὶ θὰ λάβουν πρόσωπο ἀξιόμεμπτο πρὸς γάμο. Θὰ στρατευθοῦν καὶ θὰ ἐπιζήσουν τραύματος ἀπὸ σιδηρὸ ὅπλο, καὶ θὰ ἔχουν καλὸ τέλος. Ὡς πρὸς τὰ φυσικὰ χαρακτηριστικὰ μέτριο ὕψος, εὐτραφής, λιπαρός, ξανθός, λευκός, μεγάλα φρύδια, πλατιὰ στήθη, προεξέχουσα κοιλία, καὶ θὰ ἔχουν πόνους περὶ τὰ σπλάγχνα. Κρίσιμα καὶ πλέον σημαντικά ἔτη τοῦ βίου τους ἔχουν καταγραφεῖ τά: 4ο, 7ο, 12ο, 24ο, 33ο, 49ο, 52ο, 63ο, 69ο, 72ο, καὶ 86ο. Νὰ θυμόμασθε ὅτι ὡς τὸν πιθανότερο φύλακα τοῦ στομάχου παραδέχονται τὸν Χνουμί, ἀφοῦ αὐτὸς εἶναι ὁ κύριος τοῦ Καρκίνου, στήθους τοῦ κόσμου, ὅπως περιλαμβάνει ἡ διαίρεση τῶν ζῳδίων.

  Ἐὰν κάποιος ἔχει ὡροσκόπο τὸ διάστημα μεταξὺ Καρκίνου καὶ Λέοντος, ποὺ ὀνομάζεται μεσεμβόλημα, θὰ εἶναι τρελλὸς καὶ δίχως ὄψεις ἀπὸ ἀγαθοποιοὺς ἀποδιώχνεται ἀπὸ γονεῖς καὶ συγγενεῖς, καὶ ζεῖ μὲ τὰ τετράποδα ζῷα. Ἐὰν ὑπάρχουν ὄψεις ἀγαθοποιῶν, θὰ ὑποστεῖ τραύματα καὶ παθήματα.

  Κατὰ Ῥητόριο σημαίνει τοὺς ὑποτακτικοὺς ἢ ὑπηρέτες κάποιου, ποὺ γίνονται ἐπικίνδυνοι, μὲ ἐλάχιστα ἀδέλφια, θὰ εἶναι ἀποξενωμένοι ἀπὸ τοὺς συγγενεῖς τους, θὰ ἀγαποῦν τὴν θάλασσα, θὰ εἶναι ῥιψοκίνδυνοι ἐν ὄψει κέρδους, θὰ ἀποκτήσουν πολλὰ τέκνα, καὶ θὰ ὑποστοῦν σωματικὴ βλάβη.

Ἡφαιστίων  Ῥητόριος

Ὅρια & Λαμπρὲς Μοῖρες

  Ὅταν ὁ ὡροσκόπος ἢ κάποιος πλανήτης εὑρίσκεται ἐν ζῳδίῳ ἀγαθοποιοῦ καὶ τυγχάνει ἐν ὁρίῳ ἀγαθοποιοῦ – ὁ ὁποῖος ἔχει σημαντικὴ θέση εἰς τὸ ὡροσκόπιο – τότε ἀγαθοποιεῖ τὴν τύχη. Ἐὰν πάλι εὑρίσκεται ἐν ζῳδίῳ ἀγαθοποιοῦ ἀλλὰ ἐν ὁρίῳ κακοποιοῦ, μειώνεται τὸ ἀγαθὸ τῆς τύχης. Ἐὰν εἶναι ἐν ζῳδίῳ κακοποιοῦ καὶ ἐν ὁρίῳ κακοποιοῦ, χειροτερεύει καὶ ἀμαυρώνει τὴν τύχη. Τὰ ὅρια λοιπὸν ἐνεργοῦν μεταβάλλοντας τὸ ἀποτέλεσμα τῶν πλανητῶν. Οἱ λαμπρὲς μοῖρες ἐπίσης ἔχουν ἰσχυρὰ ἀγαθοποιὰ ἐπίδραση. (Ἐδῶ: ὅρια & λαμπρὲς μοῖρες Ἡφαιστίωνος – τὰ ὑπόλοιπα περιλαμβάνει ὁ πίνακας τῆς ἀρχῆς τῆς σελίδος).

1° – 7°, Ἄρεως κεραυνοβόλες, κινούμενες πρὸς διαφορετικὲς κατευθύνσεις, ἀκανόνιστες, ἐναντιόβουλες, μανιώδεις, πολύσπερμες, σπανιστικές, φθαρτικές, μὲ τέλος κακό
8° – 13°, Ἀφροδίτης πολύσπερμες, ἐπίψογες, ὑγραντικές, εὐμετάβολες, διεξιοτεχνικές, δημοφιλεῖς, πάμμικτες
14° – 19°, Ἑρμοῦ ἀκριβεῖς, ἁρπακτικές, δημοσίων ἡγετικές, φοροσυλλεκτικές, δημόσιες, εὔπορες, περιουσιαστικές
20° – 26°, Διὸς βασιλικές, αὐτοκρατορικές, ἔνδοξες, ποὺ κρίνουν πολλά, μεγαλόφρονες, εὔκρατες, ἀρχοντικές, καθ’ ὁλοκληρία καλές
27° – 30°, Κρόνου ἔμπλεες ὕδατος, ὑγραντικές, μὲ σπανιότητα ἰδίων πόρων, καὶ πρὸς τὸ τέλος ἄπορες
8°, 9°, 15°, 20°, 22°, 26° λαμπρὲς μοῖρες

Οὐάλης  Πορφύριος

Παρανατέλλοντες

  Παρανατέλλοντες ἀστέρες εἶναι γενικῶς οἱ λαμπρότεροι ἀστέρες ἄλλων ἀστερισμῶν (α′ και β′ μεγέθους), βορειοτέρως ἢ νοτιοτέρως τοῦ ζῳδιακοῦ, κείμενοι  ἐπὶ τοῦ ἰδίου ἐκλειπτικοῦ μήκους. Ἐὰν εὑρεθοῦν παρανατέλλοντες εἰς τὴν μοίρα τοῦ ὡροσκόπου ἢ τοῦ μεσουρανήματος ἢ σχηματίζοντες ὄψι μὲ τὸν Ἥλιο ἢ τὴν Σελήνη ἢ μαζὶ μὲ ἄλλον πλανήτη τότε ἀλλάζουν τὴν γένεση κατὰ τὴν κράση ποὺ ἔχουν, δηλαδὴ ἐὰν εἶναι ἀγαθοποιοὶ καλλιτερεύουν τὴν τύχη κι ἐὰν εἶναι κακοποιοὶ τὴν χειροτερεύουν. Οἱ παρανατέλλοντες τοῦ Καρκίνου εἶναι:

 
ΟΝΟΜΑΚΡΑΣΗΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΜΕΓΕΘΟΣΜΟΙΡΑ ΚΑΡΚΙΝΟΥ
α′ Μικροῦ Κυνός, Προκύων Ἄρεως – Ἑρμοῦ 0,40 01° 02′
 

  Ὁ Προκύων, πρώτου μεγέθους καὶ κράσεως Ἄρεως καὶ Ἑρμοῦ, ὅταν τύχῃ ἐπὶ τῆς μοίρας τοῦ ὡροσκόπου ἢ τοῦ μεσουρανήματος, ἰδιαίτερα ἐπὶ νυκτερινῆς γεννήσεως, σημαίνει στρατηγικὰ χαρίσματα, καὶ προσδίδει χαρακτηριστικὰ ὅπως φοβερός, δραστήριος, πολυμήχανος, ἐφευρετικός, ἐρευνητικός, μορφωμένος, ἄκαμπτος, ὀξύφωνος, εὔκολα ἐξαπατεῖ, ἐπιτευτικός, ἀλλὰ ταυτοχρόνως ὀξύθυμος καὶ ἀλαζονικὸς ὡς πρὸς τὶς ἐπιθυμίες του, διαφθορέας ἀθώων καὶ παρθένων, καὶ ἐπίορκος. Ἐπὶ ἡμερινῆς γεννήσεως προσδίδει χαρακτηριστικὰ ὅπως τολμηρός, ἄξεστος, γεμάτος μεταμέλεια, ψεύτης, κλέπτης, ἄθεος, χωρὶς φίλους, δολοπλόκος, ταραχοποιός, θρασύς, δολοφόνος, πλαστογράφος, ἀπατεώνας, καὶ ἐνίοτε μὲ κακὸ τέλος εἰδικὰ ἐπὶ τῆς ἡμερινῆς γενέσεως.

Τὸ Νεφέλιο ἢ Φάτνη

  Ἐὰν ὁ ὡροσκόπος τύχῃ μὲ τὸ Νεφέλιο, ἀπὸ τὴν 8η ἕως τὴν 15η μοίρα, σημειοδοτεῖ ἀτύχημα, ἀσθένεια, ἢ βλάβη περὶ τοὺς ὀφθαλμούς.

Ῥητόριος