Δίκη Aστραία, ανάγλυφο πιθανῶς του γλύπτη Αυγούστου Σαίν-Γκώντενς, 1886, Βερμόντ
Τὸ τοῦ Ζυγοῦ ἄστρον ὁμοῦ μετὰ τῆς Παρθένου έσχηματίσθησαν πρὸς τιμὴν τῆς Ἀστραίας, ποὺ ἐφορεύει τοὺς θείους θεσμοὺς τοῦ δικαίου

  Ὁ Ζυγὸς παραλαμβάνεται ἀπὸ τῶν χηλῶν τοῦ Σκορπιοῦ ὡς ἀστερισμὸς ἀλλὰ ὁ μύθος καὶ οἱ ἰδέες του ἀπὸ τῆς Παρθένου. Ἡ ὀνομασία τοῦ Ζυγοῦ, Χηλές, προέρχεται ἐκ τοῦ ῥήματος “χηλόω” ποὺ σημαίνει “διχάζω, διαχωρίζω”. Γι’ αὐτὸ οἱ διχαλωτὲς ὁπλὲς τῶν ἵππων καὶ τῶν βοοειδῶν, ἢ οἱ ἁρπάγες τοῦ καρκίνου καὶ τοῦ σκορπιοῦ καλοῦνται χηλές. Ἡ διττὴ φύση τοῦ Ζυγοῦ ἐκφράζεται παντοτρόπως: τὰ δύο μέρη τοῦ ζυγοῦ, τὰ περὶ τιμωριῶν καὶ ἀνταμοιβῶν, ἀκόμη καὶ ἀστρολογικῶς ὅτι ἐσυστάθη ἀπὸ μέρος ἰδεῶν τῆς Παρθένου καὶ ἀστέρων τοῦ Σκορπιοῦ.

  Ὁ Ζυγὸς εἶχε συσχετισθεῖ ἀργότερα καὶ μὲ τὸ χρυσοῦν ἅρμα τοῦ Πλούτωνος, ποὺ ἔφερε τὴν Περσεφόνη εἰς τὸν ᾍδη. Ἅμα τῇ ἐπιστροφῇ τῆς Κόρης ὁ χρόνος της μοιράζεται (διχάζεται): τὸ ἓν τρίτο τοῦ χρόνου – ἢ τὸ ἓν δεύτερο κατ’ ἄλλους μυθογράφους – παραμένει ἐν ᾍδῃ παρὰ τὸν Πλούτωνα, καὶ τὸ ὑπόλοιπον διάγει παρὰ τὴν Δήμητρα. Εἶναι ὁ μόνος ζῳδιακὸς ἀστερισμὸς ποὺ δὲν ἀπεικονίζει ζῶο τινὰ ἀλλὰ σύμβολο, τὸ πλέον οἰκεῖο τοῦ νερτέρου κόσμου: ὁ ζυγὸς τῆς κρίσεως τῶν ψυχῶν.

Φωτοσυλλογή: Ζυγός

  Ἀντιπροσωπεύει τὴν ἀρχὴ τοῦ θείου Δικαίου. Διὰ τοῦ Ζυγοῦ κρίνονται δικαίως ὅλοι· ἀναλόγως δὲ τοῦ ἀποτελέσματος ἐπέρχεται ἡ ἀνταμοιβὴ ἢ ἡ τιμωρία. Ἡ κρίσις γίνεται κατὰ Λόγο δηλαδὴ κατὰ τὸ ἀνάλογο μέτρο: Ὁ βασιλεὺς κρίνεται πρὸς τὸ μέτρο τῶν βασιλέων, ὁ ἔμπορος πρὸς τὸ τῶν ἐμπόρων, ὁ πολεμιστὴς πρὸς τὸ τῶν πολεμιστῶν κ. ο. κ. Ὄχι τὰ ἴδια μέτρα καὶ σταθμὰ τοῖς πάσι ἀδιακρίτως, ἀλλὰ τὰ κατὰ τὸν Λόγο ἴσα μέτρα καὶ σταθμὰ πρὸς ἕκαστον – καὶ δι’ αὐτῶν τελεῖται ἡ κρίσις καὶ ὁρίζονται ἀμοιβὲς ἢ ποινές. Ἀκόμη καὶ ἡ ἴδια πράξις δύναται νὰ ἀντιμετωπισθῇ εὐμενῶς ἢ δυσμενῶς ἀναλόγως τοῦ πράξαντος καὶ τῶν ἰδιαιτέρων συνθηκῶν ποὺ τὴν περιβάλλουν.

  Δὲς ὅμως μὴν σοῦ ἔχει διαφύγει ὅτι ὁ Πλάτων ὑπονοεῖ κάτι ποὺ μπορεῖς νὰ κατανοήσῃς ὅταν συνδεει μὲ τὸν Σωκράτη τὸν Λυκοῦργο καὶ ὄχι μόνον τὸν Πυθαγόρα, ὡς πίστευε ὁ Δικαίαρχος. Θὰ γνωρίζεις βέβαια πῶς ὁ Λυκοῦργος ἐξεδίωξε ἀπὸ τὴν Λακεδαίμονα τὴν ἀριθμητικὴ ἀναλογία, ὡς δημώδη καὶ ταιριαστὴ τοῦ ὄχλου. Εἰσῆγε δὲ τὴν γεωμετρικὴ ποὺ εἶναι πρέπουσα γιὰ τὴν σώφρονα ἀριστοκρατία καὶ τὴν νόμιμη βασιλεία. Διότι ἡ μία ἀπονέμει τὸ ἴσο βάσει τοῦ ἀριθμοῦ ἐνῶ ἡ ἄλλη αὐτὸ ποὺ πρέπει εἰς τὴν ἀξία ἑκάστου βάσει τοῦ λόγου. Ἐξάλλου, ἡ γεωμετρικὴ ἀναλογία δὲν ἀνακατεύει τὰ πάντα μαζί, ἀλλὰ κάνει σαφὴ διάκριση καὶ τῶν χρηστῶν καὶ τῶν πονηρῶν, ποὺ τοὺς λαχαίνει πάντα τὸ πρὸς αὐτοὺς οἰκεῖο (ὅ,τι τοὺς ταιριάζει) – καὶ διακρίνονται ὄχι διὰ ζυγῶν ἢ διὰ κλήρων ἀλλὰ κατὰ πόσο διαφέρουν ὡς πρὸς τὴν ἀρετὴ καὶ τὴν κακία. Αὐτὴν τὴν ἀναλογία ἐφαρμόζει ὁ θεός στὰ πράγματα, τὴν προσαγορευομένη Δίκη καὶ Νέμεση, ὦ φίλε Τύνδαρη, τὴν διδάσκουσα εἰς ἐμᾶς ὅτι πρέπει νὰ θεωροῦμε τὸ δίκαιο ἰσότητα καὶ ὄχι τὴν ἰσότητα δίκαιο. Γιατί αὐτὴν τὴν ἰσότητα ποὺ οἱ πολλοὶ ἐπιδιώκουν, εἶναι ἡ μεγίστη πάσων ἀδικιῶν καὶ ὁ θεός τὴν ἀποδιώχνει, ὅσο αὐτὸ εἶναι δυνατὸν, καὶ διαφυλάσσει τὸ κατ’ ἀξία, ἐφόσον διὰ γεωμετρικοῦ τρόπου βάσει τοῦ Λόγου προσδιορίζεται καὶ τὸ κατὰ Νόμον.

Πλούταρχος, Συμποσιακά, βιβλίον H′, β′
Με ποία ἔννοια ἔλεγε ὁ Πλάτων ὅτι ὁ θεὸς αἰωνίως γεωμετρεῖ;

  Ὁ Ἡσίοδος τονίζει τὴν μεγίστη σημασία τῆς Δίκης καὶ τῶν δικαίων κρίσεων μεταξὺ τῶν ἀνθρώπων…

Ἀλλ’ ἐσύ, Πέρση, ἄκουε τὸ δίκαιο, τὴν ὕβρη δε μὴ θρέφεις·
κακὴ εἶν’ ἡ ὕβρη γιὰ ἄνθρωπο δειλό. Οὔτε ὁ ἀνδρεῖος
φέρει εὔκολα τὸ βάρος της, ἀλλὰ λυγίζει ἀπ' αὐτὸ καθὼς
ἡ ἄτη τὸν παρασύρει καὶ τὸν εὑρίσκουνε κακά. Καλλίτερος ὁ ἄλλος
δρόμος, νὰ πᾶς πρὸς τὰ δίκαια· ἡ Δίκη ὑπερισχύει τῆς Ὕβρεως
εἰς τὸ τέλος τῆς διαδρομῆς, μὰ ὁ ἀνόητος τὸ μαθαίνει ἀφοῦ πάθει.
Διότι ἐκεῖ τρέχει κι ὁ Ὅρκος ταυτόχρονα μὲ τὶς στρεβλὲς κρίσεις.
Ὀδύρεται ἡ Δίκη ὅταν σέρνεται ἐκεῖ ὅπου τὴν ὀδηγοῦν αὐτοὶ
ποὺ δωροδοκήθηκαν γιὰ νὰ κρίνουν τὸ δίκαιο μὲ στρεβλὴ δίκη.
Καὶ κλαίουσα, ἀκολουθεῖ τὴν πόλη καὶ τὰ ἤθη τοῦ λαοῦ,
τυλιγμένη μὲ ὀμίχλη, φέρνοντας κακὰ στοὺς ἀνθρώποις
ποὺ τὴν ἐδίωξαν καὶ δὲν ἀπονεμήθη δικαιοσύνη.

Ἔργα καὶ Ἡμέραι, στ. 213 – 224

…τὰ ἀγαθὰ ποὺ φέρνει ἡ εὐνομία, οἱ ἀγαθοὶ δικαστὲς καὶ ἡ μέριμνα γιὰ τὸ δίκαιο, καθὼς καὶ τὰ μεγάλα δεινὰ ποὺ πλήττουν πόλεις ὁλόκληρες ἢ χῶρες ὅταν ἐξαπλώνεται ἡ ἀδικία, κι ἐξαιτίας τοῦ κακοῦ τῶν ὀλίγων ὑποφέρουν ὅλοι.

Ὅποιοι ὅμως δικάζουν μὲ εὐθυκρισία καὶ τοὺς ξένους
καὶ τοὺς ἐντόπιους δίχως νὰ παρεκβαίνουν ἀπὸ τὸ δίκαιο,
αὐτῶν ἡ πόλη θάλλει καὶ οἱ λαοὶ ἀνθίζουν μέσα της·
ἡ κουροτρόφος εἰρήνη συντροφεύει τὴν γῆ τους, καὶ οὐδέποτε
τὸν δυσβάσταχτο πόλεμο ἀποφασίζει γι’ αὐτοὺς ὁ πανεπόπτης Ζεύς·
οὔτ’ ἔρχεται ποτὲ λιμὸς στοὺς δίκαιους ἀνθρώπους μήτε τὰ κακὰ ποὺ φέρνει
ἡ ἄτη, ἀλλὰ μὲ χαρὰ ἀπολαμβάνουν τοὺς καρποὺς τῶν ἔργων τους.
Ἡ γῆ πολὺ βιὸς τοὺς φέρνει, οἱ δρύες τῶν ὅρων ἔχουν βαλανίδια
μέχρι τὴν κορυφή τους, καὶ μελίσσια γεμίζει ὁ κορμός τους·
τὰ πυκνόμαλλα πρόβατα βαραίνουν ἀπ’ τὸ πολὺ μαλλί·
οἱ γυναῖκες γεννοῦν παιδιὰ ὅμοια τῶν γονιῶν εἰς τὴν ὄψη·
καὶ μέσα σὲ ἀγαθὰ θάλλουν συνέχεια· οὐτε πλοίων ἐπιβαίνουν
γιὰ ταξίδια, καρπὸ τοὺς φέρει ἡ ζωοδότρα γῆ.

Ὅσοι ὅμως πράττουν ἄδικα καὶ ὕβρη καὶ ἄθλια ἔργα,
τιμωρία ἀποφασίζει γι’ αὐτοὺς ὁ Κρονίδης, ὁ πανεπόπτης Ζεύς.
Πολλάκις καὶ σύμπασα ἡ πόλη ὑποφέρει ὑπὸ κακοῦ ἀνδρός,
ποὺ βαρύνεται μὲ κρίματα καὶ ἀνόσια ἔργα μηχανεύεται.
Αὐτοὺς μέγα κακὸ ἐξ οὐρανοῦ τοὺς ῥίχνει ὁ Κρονίων
λιμὸ μαζὶ καὶ ἀρρώστια· κι ἀποδεκατίζονται οἱ λαοί.
Οὔτε γεννοῦν οἱ γυναῖκες, οἱ δὲ οἶκοι μειώνονται
μὲ τοῦ Ὀλυμπίου Ζηνὸς τὴν βουλή· ἄλλοτε πάλι
ἢ τὸν εὐρὺ στρατὸ τοὺς ἀφανίζει ἢ τὰ τείχη
ἢ τὰ πλοῖα τους ἐν πόντῳ ὁ Κρονίδης βυθίζει.

Ἔργα καὶ Ἡμέραι, στ. 225 – 247

  Συνεχίζει ὁ σπουδαῖος αὐτὸς διαχρονικὸς διδάσκαλος ὑπενθυμίζοντας τὴν θεία φύση τοῦ δικαίου, ἀπὸ τὸ ὁποῖο οὔτε οἱ βασιλεῖς οὔτε καὶ γενικότερα ὅσοι ἄρχουν μεταξὺ τῶν ἀνθρώπων εἶναι δυνατὸν νὰ διαφύγουν…

Ὦ βασιλεῖς, ἀναλογισθεῖτε κι ἐσεῖς καλὰ αὐτὴν
τὴν τιμωρία· γιατὶ μεταξὺ τῶν ἀνθρώπων ἐγγὺς εἶναι
οἱ ἀθάνατοι καὶ παρατηροῦν, ὅσους μὲ στρεβλὲς δίκες φθείρουν
τοὺς συμπολίτες τους χωρὶς νὰ λογίζουν τῶν θεῶν τὴν ὀργή.
Δέκα χιλιάδες τρεῖς φορὲς ἀριθμοῦν, ἐπὶ τῆς πολυτρόφου γῆς,
τοῦ Ζηνὸς οἱ ἀθάνατοι φύλακες τῶν θνητῶν ἀνθρώπων·
αὐτοὶ παρακολουθοῦν τὶς δίκες καὶ τὰ ἄθλια ἔργα
τυλιγμένοι μὲ ὀμίχλη, περιδιαβαίνοντας ὅλη τὴν γῆ.
Καὶ εἶναι ἡ παρθένος Δίκη, τοῦ Διὸς γόνος, ποὺ τιμᾶται
καὶ εἶναι σεβαστὴ μεταξὺ τῶν θεῶν τοῦ Ὀλύμπου.
Κι ὅποτε κάποιος βλάπτει μὲ στρεβλὴ κατηγορία,
αὐτὴ καθίζοντας παρὰ τοῦ πατρός της, τοῦ Διὸς Κρονίωνος,
τραγουδάει τῶν ἀνθρώπων τὸν ἄδικο νοῦ, ὥσπου νὰ πληρώσῃ
ὁ δῆμος τὶς ἀτασθαλίες τῶν βασιλέων, ποὺ ἔχοντας κακὴ σκέψη
παρεκτρέπουν τὶς δίκες κρίνοντας στρεβλά.
Φυλαχθεῖτε ἀπ’ αὐτά, βασιλεῖς, καὶ κρίνετε μὲ εὐθυκρισία
ἐσεῖς οἰ δωροφάγοι, καὶ ξεχάσετε ὁριστικὰ τὶς στρεβλὲς δίκες.

Κακὸ εἰς τὸν ἑαυτό του κάνει αὐτὸς ποὺ κάνει κακὸ εἰς ἄλλον,
καὶ ἡ κακὴ βουλὴ εἶναι κάκιστη γι’ αὐτὸν ποὺ τὴν σκέπτεται.
Τοῦ Διὸς ὁ ὀφθαλμὸς τὰ πάντα βλέπει καὶ τὰ πάντα νοεῖ
κι αὐτὰ τώρα, ἐὰν θέλῃ, τὰ βλέπει, οὔτε τοῦ διαφεύγει,
κι αὐτὴ ἐδῶ ἡ πόλη ποῖο δίκαιο ἔχει μέσα της.

Ἔργα καὶ Ἡμέραι, στ. 248 – 269

…ἐνῶ δὲν παραλείπει νὰ ἀναφέρῃ τοὺς ὅρκους, τὸ κρίμα ποὺ βαραίνει τὸν ἐπίορκο ποὺ ὁρκίζεται ψευδῶς, καὶ τὸ καλὸ ποὺ ἔρχεται εἰς ὅποιον τιμᾷ τὸν ὅρκο καὶ εἶναι φιλαλήθης.

Ὦ Πέρση, βάλε τὰ ὅλα αὐτὰ καλὰ στὸ νοῦ σου,
καὶ ὑπάκουε τὸ δίκαιο, ξεχνῶντας πλήρως τὴν βία.
Γιατὶ αὐτὸν τὸν νόμο στοὺς ἀνθρώπους διέταξε ὁ Κρονίων
οἱ ἰχθεῖς καὶ τὰ θηρία καὶ τὰ πτηνὰ νὰ ἀλληλοτρώγονται,
τὶ τὸ δίκαιο δὲν εἶναι μέσα τους· μεταξὺ τῶν ἀνθρώπων ὅμως
ἔδωκε τὸ δίκαιο, ποὺ εἶναι ἀπὸ πολλὰ τὸ ἀριστότερο·
γιατὶ ἐὰν κάποιος θέλῃ, γνωρίζοντας τὰ δίκαια, νὰ ὁμιλήσῃ
ἐκθέτοντας αὐτὰ ὥς ἔχουν, πλοῦτο τοῦ δίδει ὁ πανεπόπτης Ζεύς·
ὅποιος ὅμως ἐκουσίως ψεύδεται κατὰ τὴν μαρτυρία του,
κι ἐνῷ ἔχει ὀρκισθεῖ γίνεται ἐπίορκος, βλάπτοντας τὸ δίκαιο,
παίρνει κρίμα ἀνίατο, καὶ ἡ μέλλουσα γενεά του γίνεται ἀμυδρότερη·
τοῦ εὐόρκου ἀνθρώπου ὅμως ἡ μέλλουσα γενεὰ λαμπρύνεται.

Ἔργα καὶ Ἡμέραι, στ. 274 – 285

  Ἡ περὶ νόμου καὶ δικαίου γνώση δὲν θὰ ἦταν ὑπερβολὴ νὰ εἰποῦμε ὅτι εἶναι ἄρρηκτα συνδεδεμένη μὲ τὴν ἀνάπτυξη ἀληθινῆς εὐφυίας. Ἡ ἀντίληψη τοῦ δικαίου ὑπάρχει ὡς δυνατότητα ἐντὸς τῆς ἀνθρωπίνου φύσεως, ἐνῶ ἀπουσιάζει ἀπὸ τὰ ζῶα. Ἡ ἀνάπτυξη τῆς δυνατότητος αὐτῆς εἶναι ταυτοχρονη μὲ τὴν ἀνάπτυξη τοῦ Λόγου, τῆς ὀμιλίας καὶ τῶν ἀφηρημένων πνευματικῶν ἐννοιῶν· ἡ δὲ καθαρότητα καὶ σαφήνεια τοῦ λόγου φέρει καθαρότητα καὶ σωφροσύνη σκέψεως. Ἡ σύνδεση Λόγου καὶ Νόμου δὲν εἶναι ἄλλωστε τυχαία. Ἡ περὶ νόμου γνώση ἀπορρέει ἀπὸ αὐτὴν τοῦ δικαίου, ἀλλὰ τὸ τὶ εἶναι δίκαιο καὶ τὸ ὄχι δὲν ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὶς ἐκάστοτε πεποιθήσεις καὶ μόδες μιᾶς ἐποχῆς ποὺ τυγχάνουν ἀρεστές, οὔτε τὸ δίκαιο εἶναι ὅπως τὸ νομίζουν οἱ περισσότεροι ἄνθρωποι. Τὸ τὶ εἶναι δίκαιο ἔχει παραδοθεῖ ἀπὸ τὸν θεὸ εἰς τὸν ἄνθρωπο καὶ παραδίδεται ξανὰ καὶ ξανὰ σὲ κάθε γενεά διδασκόμενο μὲ ἤθη, πράξεις ἀλλὰ καὶ μὲ ἄλλους τρόπους, ἐμπνευσμένους.

  Παρ’ Αἰγυπτίοις συναντοῦμε τὸν Ζυγὸ εἰς τὴν μεγάλη αἴθουσα τῆς Θεᾶς Μα’ άτ, (αἴθουσα τῶν Δύο Ἀληθειῶν ἢ Ἀληθείας καὶ Δικαίου), ὅπου γίνεται ἡ κρίση τῶν θανόντων καὶ ζυγίζεται ἡ καρδία ἔναντι Πτεροῦ. Ἐὰν εἶναι ἐλαφρότερη, ἡ ψυχὴ τοῦ θανόντος προχωρεῖ καὶ ὁδηγεῖται ἐνώπιον τοῦ Ὀσίριδος, ποὺ βασιλεύει τὰ Πεδία τῆς Εἰρήνης (Σαχὲρ Χετέπ). Ἐὰν κριθῇ βαρύτερη, βυθίζεται εἰς κάτι χειρότερο, ποὺ συμβολίζεται διὰ τῆς τερατώδους μορφῆς Ἀμμούτ. Ἐὰν ὁ ζυγός ἰσορροπήσῃ, ἡ ψυχὴ πρέπει νὰ ἐπιστρέψῃ μὲ νέο βίο ἕως ὅτου ὁλοκληρωθεῖ καὶ ἐπιτελῶντας τὰ ὅσα ἀνέλαβε φθάσει εἰς τὸν προορισμό της.

Γιατί, ἂν κανεῖς θὰ εὕρῃ, ὅταν στὸν ᾍδη φθάσῃ καὶ ἔχει ἀπ’ αὐτοὺς ἀπαλλαγεῖ, ποὺ λέγουν πὼς εἶναι δικαστές, τοὺς δικαστὲς τοὺς ἀληθινούς, ποὺ αὐτοὶ ἐκεῖ ὅπως λέγεται δικάζουν, τὸν Μίνω, τὸν Ῥαδάμανθυ, τὸν Αἰακό, τὸν Τριπτόλεμο καὶ τοὺς ἄλλους, ὅσοι ἐκ τῶν ἡμιθέων δίκαιοι ὑπῆρξαν ἐν ζωῇ, κακὴ θὰ ἦταν μιὰ τέτοια ἀποδημία;

Πλάτων, Ἀπολογία Σωκράτους, 41α

 Μαάτ, κρίση του νεκρού μπροστά στον Όσιρι, Πάπυρος του Χουνεφέρ - Maat the judgement of the dead in the presence of Osiris papyrus HuneferΤρεῖς σκηνές τῆς κρίσεως ἀπὸ τὴν Βίβλο τῶν Νεκρῶν, Πάπυρος τοῦ Χουνεφὲρ (~1300 π.Χ.)
 
Ο αστερισμός του Ζυγού, αστρονομικός χάρτης
Ὁ ἀστερισμὸς τοῦ Ζυγοῦ εἶναι ὁρατὸς τοὺς χειμερινοὺς καὶ ἐαρινοὺς μῆνες. Ὁ Ἥλιος διατρέχει τὸ δωδεκατημόριον τοῦ Ζυγοῦ ἀπὸ 18 Ὀκτωβρίου μέχρι 16 Νοεμβρίου

Ὁρατότητα

  Ἀπὸ τὰ μέσα Δεκεμβρίου ἐμφανίζεται ἀνατέλλων ὀλίγο πρὶν τὴν αὐγή. Ἀπὸ τὰ μέσα Μαρτίου ἀνατέλλει περὶ τὸ μεσονύκτιο καὶ πρὸς τὰ τέλη Μαΐου δύει ὀλίγο πρὶν τὴν αὐγή. Ἀπὸ τὰ μέσα Ἰουλίου δύει περὶ τὸ μεσονύκτιο καὶ πρὸς τὰ μέσα Σεπτεμβρίου δύει κατόπιν τοῦ Ἡλίου. Ἔκτοτε ἀνατέλλει τὴν ἡμέρα καὶ γιὰ τρεῖς περίπου μῆνες εἶναι ἀόρατος. Ἡ βέλτιστη ἐποχὴ γιὰ τὴν παρατήρηση τοῦ Ζυγοῦ εἶναι ἀπὸ μέσα χειμῶνος ἕως ἀρχὲς θέρους.

Ἀστέρες

  Ὁ ἀστερισμὸς τοῦ Ζυγοῦ εἶναι μικροῦ σχετικὰ εὔρους ἀλλὰ εὐδιάκριτος καὶ ἐντοπίζεται εὐκόλως διὰ τῆς θέσεως καὶ τοῦ χαρακτηριστικοῦ του σχήματος. Λαμπροὶ ἀστέρες εἶναι ἡ Νότια Χηλή (α′ Ζυγοῦ, Zuben Elgenubi), ἡ Βόρεια Χηλή (β′ Ζυγοῦ, Zuben Eschamali), τὸ Βράγχιον (σ′ Ζυγοῦ), καὶ τὸ γ′ Ζυγοῦ. Εἰς τὸν ἀκόλουθο πίνακα, οἱ ἀστέρες ὑπολογίζονται εἰς μοῖρες τοῦ ζῳδιακοῦ δωδεκατημορίου τοῦ Ζυγοῦ.

Οι αστερισμοί του Ζυγού και του Σκορπιού στο νυχτερινό ουρανό (μορφή) The constellations of Libra and Scorpio in the night sky (form)


ΟΝΟΜΑ ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΜΟΙΡΑ ΖΥΓΟΥ
Βόρεια Χηλὴ β′ Ζυγοῦ 2,6 24° 38′
Νότια Χηλὴ α′ Ζυγοῦ 2,75 20° 20′
Βράγχιον σ′ Ζυγοῦ 3,25 25° 56′
υ′ Ζυγοῦ 3,6 03° 52′ Σκορπιός
τ′ Ζυγοῦ 3,65 04° 36′ Σκορπιός
γ′ Ζυγοῦ 3,9 00° 23′ Σκορπιός
θ′ Ζυγοῦ 4,1 04° 36′ Σκορπιός
ι′ Ζυγοῦ 4,5 26° 15′
37 Ζυγοῦ 4,6 29° 43′
κ′ Ζυγοῦ 4,75 03° 01′ Σκορπιός
δ′ Ζυγοῦ 4,9 20° 32′
ε′ Ζυγοῦ 4,9 26° 05′
λ′ Ζυγοῦ 5 05° 44′ Σκορπιός
ν′ Ζυγοῦ 5,15 24° 01′

Διάττοντες / Μετεωρίτες

  Παρατηρήσιμο ῥεῦμα διαττόντων εἶναι οἱ Χὶ Ζυγίδες Ἀπριλίου, μικρᾶς διαρκείας ἀπὸ 13 μέχρι 21 Ἀπριλίου, μὲ μέγιστο τὴν περίοδο 16 – 21 Ἀπριλίου καὶ λίαν ἀραιοῦ ῥυθμοῦ διαττόντων, ἀργῶν. Οἱ Ζυγίδες Μαΐου εἶναι ἐπίσης μικρᾶς διαρκείας ἀπὸ 1 ἕως 9 Μαΐου, μὲ μέγιστο περὶ τὴν 5η – 6η Μαΐου. Εἶναι δυσδιάκριτες διὰ γυμνοῦ ὀφθαλμοῦ καὶ συνήθως παρατηροῦνται μὲ τηλεσκόπιο.

 
Ο Ζυγός στην αστρολογία, ζωδιακό δωδεκατημόριο, δεκανοί και όρια του αστερισμού
Ὁ ζῳδιακὸς ἀστερισμὸς τοῦ Ζυγοῦ εἶναι ὁ ἕβδομος τοῦ Ζῳδιακοῦ καὶ ὄγδοος κατὰ σειρὰ ἀπὸ ἐαρινῆς ἰσημερίας, ὁ δὲ Ἥλιος διελαύνει ἀπὸ αὐτὸν περίπου τὸν δεύτερον μῆνα τοῦ φθινοπώρου

  Τὸ δωδεκατημόριον τοῦ Ζυγοῦ χαρακτηρίζεται ὡς: ἀερῶδες, τροπικό, ἀρσενικό, ἡμερινό. Εἶναι ὁ ἡμερινὸς οἶκος Ἀφροδίτης, ἐναντίωμα Ἄρεως, ὕψωμα Κρόνου περὶ τὴν 21η μοίρα καὶ ταπείνωμα Ἡλίου περὶ τὴν 19η μοίρα. Οἱ Δίδυμοι, ὁ Ζυγὸς καὶ ὁ Ὑδροχόος σχηματίζουν τὸ Τρίγωνο τοῦ Ἀέρος. Τριγωνοκράτορες εἶναι πρῶτος ὁ Κρόνος καὶ δεύτερος ὁ Ἑρμῆς γιὰ ἡμερινὰ ὡροσκόπια, πρῶτος ὁ Ἑρμῆς καὶ δεύτερος ὁ Κρόνος γιὰ τὰ νυκτερινά, καὶ τρίτος ὁ Δίας ἐπίκοινος καὶ βοηθητικός. Ὁ Ῥητόριος τὸ συσχετίζει μὲ τὸν δυτικὸ ἄνεμο. Ὁ Πτολεμαῖος τὸ χαρακτηρίζει βορειοανατολικὸ καὶ τὸ συσχετίζει μὲ τὴν βόρεια Μεγάλη Ἀσία ὡς πρὸς τὶς γενικὲς προβλέψεις χωρῶν.

  Ὁ Ζυγὸς ἐσυστάθη ἀπὸ τῶν χηλῶν τοῦ Σκορπίου ὡς ἀστερισμὸς ἀλλὰ ὁ μύθος καὶ οἱ ἰδέες του ἀπὸ τῆς Παρθένου. Παρότι τροπικό, ἔχει καὶ δύναμη δισώμου γιὰ τὶς πλάστιγγες. Τὰ δίσωμα γενικῶς συνδυάζουν δύο φύσεις καὶ κοινωνοῦν ἀμφοτέρων. Εἶναι ὁ μόνος ζῳδιακὸς ἀστερισμὸς ποὺ δὲν ἀπεικονίζει ζῶο τινὰ ἀλλὰ σύμβολο. 

Το δωδεκατημόριον του Ζυγού με τον αστερισμό, τους δεκανούς, και τα όρια - Libra dodecatemory with constellation, decans, and termsΔεκανοὶ καὶ ὅρια τοῦ δωδεκατημορίου τοῦ Ζυγοῦ

Καθολικὲς ἐπισημασίες περὶ ἐκλείψεων, φάσεων ἢ ἄλλων ἀστρολογικῶν σημείων ἐν Ζυγῷ

  Οἱ γενικὲς προγνώσεις ποὺ ἀφοροῦν χῶρες συχνὰ ὀνομάζονται καθολικὲς ὑπὸ τῶν ἑλληνιστικῶν ἀστρολόγων. Μετεωρολογικὰ φαινόμενα, ἐκλείψεις, στηριγμοὶ πλανητῶν, σημαντικὲς σύνοδοι ἢ ἄλλα σημεῖα δίδουν ἐνδείξεις καιρικἐς, γεωργικὲς καὶ κτηνοτροφικές, ἀναλόγως τὸ μέρος τοῦ ἀστερισμοῦ ὅπου παρατηροῦνται. Ὁ Ζυγὸς γενικὰ σημαίνει μετατροπὴ καὶ μεταβολή. Ὡς πρὸς τὰ μέρη του, τὰ πρῶτα καὶ τὰ μέσα σημειοδοτοῦν εὔκρατο καιρό, ἐνῷ τὰ τέλη του ὄμβρους. Τὰ ἄνω τῆς ἐκλειπτικῆς κείμενα μέρη του σημειοδοτοῦν ἀνέμους, τὰ ὑπὸ τῆς ἐκλειπτικῆς ὑγρασία καὶ λοιμούς.

Ἡφαιστίων  Πτολεμαῖος  Οὐάλης

Ἀστέρων Ζυγοῦ δυνάμεις

  Οἱ σταθεροὶ ἀστέρες, ἰδίως οἱ λαμπρότατοι, ἔχουν ἐπίδραση ὁμοιάζουσα μὲ αὐτὴν τῶν πλανητῶν ἀλλὰ ἀσθενεστέρα καὶ μεμιγμένη. Ἡ ἐπιρροὴ τῶν ἀστέρων τῶν ἄκρων εἶναι σὰν κράμα Διὸς καὶ Ἑρμοῦ, καὶ ἐκείνων τῆς μέσης εἶναι σὰν τοῦ Κρόνου καὶ ἠπιότερα τοῦ Ἄρεως.

Ἡφαιστίων  Πτολεμαῖος

  Ὁ Ῥητόριος προσδιορίζει μοιρικὰ διαστήματα κατὰ τὴν ἀνατολὴ τοῦ ζῳδίου, ἀλλὰ ὄχι ἰδιαιτέρως ἀκριβή: Ἀνατέλλουν ἀπὸ 1° – 4° ἡ ἀρχὴ τοῦ ζῳδίου, 5° – 6° ἡ ὀπὴ καὶ ὁ τόνος, 7° – 11° τὰ πρὸς τὴν κεφαλὴ μέρη, 12° – 13° ἡ κεφαλή, 14° – 17° ὁ τράχηλος, τὸ στῆθος καὶ ἡ κοιλία, 18° – 20° τὸ ἦτρον, ἀπὸ 21° – 22° οἱ μηροί, 23° – 24° οἱ  ὦμοι, 25° – 27° οἱ πόδες, καὶ ἐπὶ τῶν ὑπολοίπων τὰ πρὸς νότο μέρη.

  Συνανατέλλουν πρὸς βορρᾶ ὁ Στέφανος τῆς Ἀριάδνης καὶ ὁ ἐν Γόνασιν καὶ πρὸς νότο τὰ ἐμπρόσθια τοῦ Κενταύρου. Πρὸς δυσμᾶς κατέρχεται ὁ Ἡνίοχος καὶ τὰ ἐμπρόσθια τοῦ Περσέως καὶ τὰ ἄνω μέρη τοῦ Ὠρίωνος.

Οὐάλης  Ῥητόριος

Χῶρες ὑπὸ τοῦ Ζυγοῦ

  Γιὰ καθολικὲς προγνώσεις περὶ χωρῶν, ὑπάρχει πληθώρα πηγῶν καὶ συσχετισμῶν· ἡ δὲ ἔκθεση ὡς πρὸς τὰ μέρη χρησιμεύει γιὰ προγνώσεις ποὺ ἀφοροῦν ἐκείνους τους τόπους. Ὁ Ἡφαιστίων ἀρχίζει ἀπὸ τοὺς στίχους τοῦ Δωροθέου:

Κάτω ἀπὸ τὶς Χηλές τὸ κλίμα τῆς Κυρήνης,
καὶ ἡ χώρα τῆς Ἰταλίας κεῖται ὑπὸ τὶς πλάστιγγες.

  Τὰ κατὰ μέρος, ὡς ὁ Ὠδαψὸς καὶ ἄλλοι ἱστοροῦν, ἔχουν ὡς ἐξῆς: Πρὸς τὸ μέτωπο ἡ Ῥώμη καὶ τὰ πέριξ αὐτῆς μέρη, πρὸς τὰ μέσα ἡ Ἀραβία, ἡ Αἴγυπτος, ἡ Αἰθιοπία, καὶ ἡ Καρχηδών. Πρὸς τὰ ὀπίσθια ἡ Λιβύη, ἡ Κυρήνη καὶ οἱ συνεχεῖς τόποι, πρὸς τὰ δεξιὰ ἡ Σπάρτη, ἡ Λιβύη, καὶ τὸ τῆς Σμύρνης ὄρος. Πρὸς τὴν κεφαλὴ ἡ Τύρος, ἡ καρπερὴ νῆσος  τῶν Θρᾳκῶν ἡ κατὰ τὴν Ἀραβία κειμένη, πρὸς τὸ στῆθος ἡ Κιλικία, καὶ πρὸς τὴν κοιλία ἡ Σινώπη.

  Τὰ κατὰ μέρος ποὺ παραθέτει ὁ Οὑάλης εἶναι: Βακτριανή, Σινική, Κασπία, Θηβαΐς, Ὄασις, Τρωγλοδυτική, Ἰταλία, Λιβύη, Ἀραβία, Αἴγυπτος, Καρχηδόνα, Σμύρνη, τὰ ὄρη τοῦ Ταύρου, Κιλικία, καὶ Σινώπη.

  Ὁ Πτολεμαῖος δίδει διαφορετικὲς χῶρες, ποὺ προ­έρ­χο­νται ἀπὸ τὸν συσχετισμὸ τῶν τεταρτημορίων τῆς οἰκουμένης καὶ τῶν ζῳδιακῶν τριγώνων: Βακτριανή, Κασπηρία, Σηρική· περὶ τὸ μέσο Θηβαΐς, Ὄασις, Τρωγλοδυτική. Ὁ δὲ Ῥητόριος παραδίδει: Λιβύη, Κυρήνη, Βακτριανή, Κασπία, Σηρική, Θηβαΐς, Σακίς, Τρωγλοδυτική.

Ἡφαιστίων  Πτολεμαῖος  Οὐάλης

Ζῳδιακὴ διάταξη, τρίγωνο, ἐνέργειες καὶ μορφώσεις, λοιπές ποιότητες

  Ορθα καλοῦνται τὰ ζῴδια Καρκίνος, Λέων, Παρ­θένος, Ζυγός, Σκορπιός, Τοξότης. Ὅταν ὡρο­σκο­ποῦν τὰ ὀρθὰ χωρὶς ὄψεις κακοποιῶν τὰ ἔργα καὶ τὰ ἐγχειρήματα τελοῦνται εὐκόλως καὶ ὁλο­κλη­ρώ­νονται γοργὰ καὶ ἄνευ ἐμποδίων. Μὲ ὄψεις κακοποιῶν ἡ ἔκβαση εἶναι ἀβέβαια.
  Τὰ τροπικa ἢ εὐμετάβολα Κριός, Καρκίνος, Ζυγός, Αἰγόκερως, ὅταν ὡροσκοποῦν μεταβάλλουν ταχέως τὸ πραττόμενο.
  Τὰ hμερινa Κριός, Δίδυμοι, Λέων, Ζυγός, Τοξότης, Ὑδροχόος εὐνοοῦν πράξεις καὶ ἔργα ποὺ γίνονται τὴν ἡμέρα.
  Παρηγεμονικα χαρακτηρίζονται τὰ ζῴδια τοῦ ἀερώδους τριγώνου, Δίδυμοι, Ζυγός, Ὑδροχόος. Λέγονται ἔτσι ἐπειδή ἔχουν Τριγωνοκράτορες τὸν Κρόνο καὶ τὸν Ἑρμῆ, ποὺ ἔχουν σὲ μικρότερο βαθμὸ τὴν δύναμη τοῦ Διὸς καὶ τοῦ Ἡλίου. Ὅταν ἐξετάζεται τὸ θέμα τῶν ἀξιωμάτων καὶ τῆς θέσεως ποὺ φθάνει κάποιος (10ος τόπος), τὰ παρηγεμονικὰ ὡροσκο­­ποῦντα ἢ μεσου­ρα­νοῦντα καὶ δορυ­φο­ρού­μενα ἀπὸ πλανῆτες τῆς ἰδίας ὁμάδος (ἡμερινοὺς γιὰ ἡμερινὴ γένεση, νυκτερινοὺς γιὰ νυκτερινή) σημαίνουν ἀξιώματα, ὄχι ὅμως ἡγετικὰ διότι ἡ δύναμή τους εἶναι μικροτέρα τῶν ἡγεμονικῶν ζῳδίων.
  Χερσαια εἶναι τὰ Κριός, Ταῦρος, Δίδυμοι, Λέων, Παρθένος Ζυγός, Σκορπιός. Χρησι­μεύουν ἐπὶ κα­θο­λικῶν προγνώσεων γιὰ τὴν γῆ, τὰ χερσαῖα ζῷα καὶ θέματα κτηνοτροφίας.
  Καθαρια περὶ τὶς μίξεις εἶναι τὰ Δίδυμοι, Παρθένος, Ζυγός, Ὑδροχόος. Χρη­σι­μεύ­ουν γιὰ θέματα γάμου, μοιχείας, ὅπως καὶ τὰ ἀσελγή.
  Διφυη ὅσα δύο ἔχουν φύσεις ὅπως Τοξότης, Αἰγόκερως, Ἰχθεῖς· μερικοὶ λέγουν καὶ τὸν Ζυγὸ διφυῆ διὰ τὸ βαστάζειν τι.
  Ασθενοφθαλμα τὰ Κριός, Καρκίνος, Λέων, Ζυγός, Σκορπιός, Τοξότης. Χρη­σι­­μεύ­ουν γιὰ ἐξέ­τα­ση βλα­βῶν, κα­κώ­σεων καὶ σωμα­τικῶν παθῶν.
  Ανθρωποειδη τὰ Δίδυμοι, Παρθένος, Ζυγός, Ὑδρο­χόος· ὁ δὲ Τοξότης μερικῶς διὰ τὸ ἀν­θρώ­πι­νο σῶμα. Ἐπὶ καθο­λικῶν προγνώ­σεων δίδουν σημεῖα ποὺ ἀφοροῦν τοὺς ἀνθρώπους καὶ τὰ ἀνθρώπινα θέματα.
  φωνΗΕΝΤα τὰ Δίδυμοι, Παρθένος, Ζυγός, Ὑδροχόος. Θεωροῦνται εὔφωνα καὶ εὐνοϊκὰ ὡς πρὸς τὸν λόγο ἐπειδὴ εἶναι ἀνθρω­ποειδῆ· ἐνίοτε συμπε­ρι­λαμ­βάνεται καὶ ὁ Τοξότης.

Δωρόθεος  Ἡφαιστίων  Ῥητόριος  Πτολεμαῖος

Μελοθεσία

  Ἡ μελοθεσία χρησιμοποιεῖται συνδυαζομένη μὲ τοὺς κλήρους τῆς τύχης, τοῦ δαίμονος, καὶ τοῦ σίνους, καθὼς καὶ τῶν κυριάρχων πλανητῶν τους. Σημαίνει τὶς σωματικὲς κακώσεις, ἀτυχήματα, ἀσθένειες, καὶ τὰ ψυχικὰ πάθη. Ὁ Ζυγός κυβερνᾷ τὰ ἰσχύα, τοὺς γλουτοὺς καὶ τοὺς βουβῶνες, ἐπίσης τὴν οὐροδόχο κύστη, τὸ παχὺ ἔντερο (κόλον), τὰ ὀπίσθια, καὶ ὅλα τὰ αἴτια καὶ συμπτώματα ποὺ ἔχουν σχέση μὲ τὰ μέρη αὐτά. Ἐνίοτε θεωρεῖται καὶ ἀσελγὲς καὶ πολύγονο κατὰ τὸν Τράγο (τὸν παρανατέλλοντα).

  Κυριεύει δὲ καὶ γραμμάτων τοῦ η′ καὶ τοῦ τ′.

Ῥητόριος

 
Ο Ζυγός και οι τρεις δεκανοί, Βίβλος των Θαυμάτων (Kitab Al Bulhan, του Abd al-Hasan Al-Isfahani)
Γενέθλια ἀστρολογία: Ἥλιος ἢ Ὡροσκόπος Ζυγός

Ἥλιος

  Οἰ τρεῖς δεκανοὶ τοῦ Ζυγοῦ ὀνομάζονται Σουχωέ ὁ πρῶτος, Πτηχούτ ὁ δεύτερος καὶ Χονταρέ ὁ τρίτος.  Ὁ πρῶτος δεκανὸς φέρει πρόσωπο Σελήνης, ὁ δεύτερος Κρόνου καὶ ὁ τρίτος Διός. Ἐπειδὴ ὁ Ἥλιος σημαίνει τὰ ψυχικά, εὑρεθεὶς ἐπὶ τοῦ πρῶτου δεκανοῦ ὑποδεικνύει ψυχὴ θρέπτειρα, δημοφιλή, δεκτική, προστατευτική, εὐφάνταστη. Ὡς πρὸς τὸν βίο σημαίνει κινδύνους κατὰ τὴν νεότητα, καὶ ἀργότερα ἀποκτήματα ὑπογείων πραγμάτων διὰ προφάσεως τινᾶς ἢ ἀπὸ εὑρήματα. Ἐπὶ τοῦ δευτέρου ὑποδεικνύει ψυχὴ ἐνδόμυχη, βαθυπόνηρη, μονόγνωμη, ποὺ πράττει μὲ βραδύτητα. Ὡς πρὸς τὸν βίο σημαίνει πλουτισμὸ ἀπὸ (δραστηριότητα ἢ ἐπάγγελμα σχετικὸ μὲ) τὰ τετράποδα, ἀλλὰ ταχὺ θάνατο. Ἐπὶ τοῦ τρίτου ὑποδεικνύει ψυχὴ μεγαλόφρονα, ἀγαθή, ἡγεμονική, ποὺ ἀγαπάει τὴν πολιτικὴ καὶ τὰ ὅμοια. Ὡς πρὸς τὸν βίο σημαίνει νόσους, θορύβους, κακοπάθεια εἰς τοὺς νεανικοὺς χρόνους ἀλλὰ εὐφροσύνη ὑπὸ πολλῶν τρόπων εἰς τὰ γηρατειά.

Ἡφαιστίων  Ῥητόριος

Ὡροσκόπος

  Τὰ φυσικὰ χαρακτηριστικὰ ποὺ σημειοδοτεῖ εἶναι εὔκρατος, μελανοφθάλμος, εὔτριχος, εὔφορος, δίκαιος. Ἀναλόγως καὶ τὴν θέση τῶν κυριάρχων πλανητῶν (ἡ Ἀφροδίτη, καὶ οἱ Τριγωνοκράτορες Κρόνος, Ἑρμῆς) οἱ γεννηθέντες γίνονται ἀγαθοὶ μὲν καὶ δίκαιοι ἀλλὰ βάσκανοι, ἐπιθυμῶντας τὰ ἀγαθὰ ἄλλων. Ὡς πρὸς τὰ περιουσιακὰ θὰ εἶναι μέτριοι, καὶ χάνοντας τὰ πρῶτα τους ἀποκτήματα θὰ περάσουν ἀπὸ ὕψη καὶ βάθη, καθὼς ἡ πορεία τοῦ βίου τους δὲν θὰ εἶναι ὀμαλή. Θὰ ἔχουν θέση προϊσταμένου σχετικὴ μὲ μέτρα ἢ σταθμὰ ἢ τὴν φροντίδα δημοσίων προμηθειῶν.

Ῥητόριος  Οὐάλης

Ο Ζυγός και οι τρεις δεκανοί, Βιβλίο των Θαυμάτων, Αλ Ισφαχανί, Libra Zygos, Kitab Al Bulhan, Abd al Hasan Al Isfahani, 1390Ὁ ἀστερισμὸς τοῦ Ζυγοῦ καὶ οἱ τρεῖς δεκανοί, Βίβλος τῶν Θαυμάτων (Kitab Al Bulhan), χειρόγραφο περὶ ἀστρολογίας, ἀστρονομίας, γεωμαντείας τοῦ Ἀμπντ ἀλ-Χασὰν Ἀλ Ἰσφαχανὶ (Abd al-Hasan Al-Isfahani), 1390.

Οἱ Δεκανοὶ ἀναλυτικὰ

  Ὁ ὡροσκόπος σημαίνει τὴν φυσικὴ ἐμφάνιση καὶ δίδει σημαντικὲς ἐνδείξεις περὶ τοῦ βίου. Ἡ θέση καὶ ὄψεις τοῦ κυριάρχου πλανήτη τοῦ ζῳδίου, ἡ θέση καὶ ὄψεις τῶν Τριγωνοκρατόρων, καθὼς καὶ ὁρισμένοι ἄλλοι παράγοντες χρειάζεται νὰ ἐξετασθοῦν διότι ἀσκοῦν σημαντικὴ ἐπιρροὴ ὡς πρὸς τὸ συνολικὸ ἀποτέλεσμα. Ὁ Ἡφαιστίων ἀρχίζει τὴν ἑρμηνεία τῶν Δεκανῶν μὲ τὴν φράση “ἐὰν δὲν εἶναι ἀντίθετη κάποια ἄλλη ἀστρικὴ αἰτία…”, κάτι ποὺ ἰσχύει γενικότερα εἰς τὴν ἑρμηνευτικὴ σύνθεση ἑνὸς ὡροσκοπίου. Παρατίθεται καὶ ἡ ἐκδοχὴ τοῦ Ῥητορίου, ποὺ συχνὰ διαφέρει ἀρκετὰ ἀπὸ τοῦ Ἡφαιστίωνος.

– Α′ Δεκανὸς

  Κατὰ Ἡφαιστίωνα, ὅσοι ἔχουν τὸν ὡροσκόπο ἐν πρώτῳ δεκανῷ Ζυγοῦ θὰ εἶναι τέκνα προηγουμένου γάμου, καὶ ἀποχωριζόμενοι ἀπὸ τοὺς γονεῖς τους κατὰ τὴν νεότητα θὰ δοκιμασθοῦν ἀπὸ ζημίες καὶ λύπες. Θὰ ἐγκαταλείψουν τὴν πατρίδα τους καὶ θὰ ζήσουν μεταξὺ ἀλλοφύλων ἀνθρώπων, καὶ ἔχοντας ὑποστεῖ πόνους πολλοὺς θὰ ἐπιστρέψουν εἰς τὴν πατρίδα τους. Ἀμέσως μετὰ ἡ ζωή τους θὰ βελτιωθεῖ καὶ θὰ δοῦν τὰ τέκνα τους νὰ προκόπτουν. Ὡς πρὸς τὰ φυσικὰ χαρακτηριστικὰ θὰ ἔχουν ὄνομα ἄρχοντος, θὰ ἀποκτήσουν τραῦμα καὶ οὐλὴ στὴν κεφαλή, ἔγκαυμα περὶ τὴν χεῖρα καὶ περὶ τὸν πόδα, καὶ θὰ ἐπιζήσουν ἀπὸ πτώση ἐξ ὑψηλοῦ τόπου. Κρίσιμα καὶ πλέον σημαντικά ἔτη τοῦ βίου τους ἔχουν καταγραφεῖ τά: 9ο, 16ο, 22ο, 36ο, 49ο, 59ο, 66ο, καὶ 77ο.

  Κατὰ Ῥητόριο θὰ εἶναι ἐνάρετοι, ἀνδρείοι, θὰ ἀγαποῦν τοὺς φίλους τους, καὶ θὰ περιπλανηθοῦν πολύ.

– Β′ Δεκανὸς

  Κατὰ Ἡφαιστίωνα, ὅσοι ἔχουν τὸν ὡροσκόπο ἐν δευτέρῳ δεκανῷ Ζυγοῦ θὰ εἶναι λαμπροί, πλούσιοι, ἀρχοντικοὶ καὶ θὰ ἀποδημήσουν ἀπὸ τὴν πατρίδα τους τρέφοντας μεγάλες ἐλπίδες καὶ διὰ βασιλικῶν δωρεῶν καὶ τιμῶν. Θὰ τοὺς τύχει ἀγαθὸς σύντροφος πρὸς γάμο καὶ θὰ ἀποκτήσουν τέκνα, θὰ εὕρουν πολλὰ καλὰ καὶ δοῦν τὰ τέκνα τους νὰ προκόπτουν. Ὡς πρὸς τὰ φυσικὰ χαρακτηριστικὰ ἴσιο παράστημα, μελαχροινοί, ἀραιὸ τρίχωμα, μελανὸ σημάδι ἐπὶ τοῦ μαστοῦ καὶ ἄλλο ἕνα ἐπὶ τὴν ὀσφύ, ποὺ θὰ τοὺς ταλαιπωρήσει. Κρίσιμα καὶ πλέον σημαντικά ἔτη τοῦ βίου τους ἔχουν καταγραφεῖ τά: 9ο, 12ο, 14ο, 36ο, 41ο, 58ο, 63ο, 74ο, καὶ 88ο.

  Κατὰ Ῥητόριο θὰ εἶναι εὐφυεῖς, σοφοί, ἡγεμονικοί, εὔδοξοι, θὰ ἀγαποῦν τὶς γυναῖκες, θὰ ἀποδημήσουν, καὶ θὰ εἶναι δίκαιοι, γνῶστες πολλῶν πραγμάτων, μὲ ὀλίγους ἢ καθόλου ἀδελφούς.

– Γ′ Δεκανὸς

  Κατὰ Ἡφαιστίωνα, ὅσοι ἔχουν τὸν ὡροσκόπο ἐν τρίτῳ δεκανῷ Ζυγοῦ θὰ εἶναι ἀνένδοτοι, καλοσχηματισμένοι, πλουσιόψυχοι, πολύφιλοι καὶ ἀσχολούμενοι μὲ τὰ δημόσια· θὰ γίνουν γνωστοὶ σὲ πολλοὺς τόπους, καὶ θὰ ἔχουν πολλὰ χρήματα ἀπὸ εὔνοια θεῶν. Θὰ εἶναι ἄστατοι ἐρωτικὰ καὶ θὰ λάβουν σύντροφο ποὺ πρὶν εἶχε ἄλλον γάμο, θὰ ἀποκτήσουν τέκνα, ἐνῶ μερικοὶ θὰ γίνουν περιφανεῖς (ἢ ἐστεμμένοι) καὶ θὰ κυβερνήσουν πόλεις. Ὡς πρὸς τὰ φυσικά τους χαρακτηριστικά ξανθοὶ καὶ ἀνοιχτόχρωμοι, μὲ ἐλάττωμα περὶ τοὺς ὀφθαλμούς, καὶ πόνο περὶ τὰ νευρικά. Θὰ ἀναθρέψουν καὶ θετὸ υἱὸ ἔξωθεν. Κρίσιμα καὶ πλέον σημαντικά ἔτη τοῦ βίου τους ἔχουν καταγραφεῖ τά: 1ο, 9ο, 11ο, 23ο, 36ο, 42ο, 59ο, 68ο, καὶ 79ο. Ἐὰν κάποιος ἔχει ὡροσκόπο τὸ διάστημα μεταξὺ Ζυγοῦ καὶ Σκορπιοῦ, ποὺ ὀνομάζεται μεσεμβόλημα, θὰ ἔχει ἕλκη ἢ σήψεις ἢ ῥευματισμοὺς καὶ σύριγγες ἢ καὶ ὑδρωπικία, δερματικὰ ἐξογκώματα, βρογχοκῆλες καὶ σκληρώματα δέρματος ἢ κιρσούς.

  Κατὰ Ῥητόριο θὰ εἶναι εὐφυεῖς, σπάταλοι, εὐμεταβόλοι, καὶ ὄχι ἀπονήρευτοι.

Ἡφαιστίων  Ῥητόριος

Ὅρια & Λαμπρὲς Μοῖρες

  Ὅταν ὁ ὡροσκόπος ἢ κάποιος πλανήτης εὑρίσκεται ἐν ζῳδίῳ ἀγαθοποιοῦ καὶ τυγχάνει ἐν ὁρίῳ ἀγαθοποιοῦ – ὁ ὁποῖος ἔχει σημαντικὴ θέση εἰς τὸ ὡροσκόπιο – τότε ἀγαθοποιεῖ τὴν τύχη. Ἐὰν πάλι εὑρίσκεται ἐν ζῳδίῳ ἀγαθοποιοῦ ἀλλὰ ἐν ὁρίῳ κακοποιοῦ, μειώνεται τὸ ἀγαθὸ τῆς τύχης. Ἐὰν εἶναι ἐν ζῳδίῳ κακοποιοῦ καὶ ἐν ὁρίῳ κακοποιοῦ, χειροτερεύει καὶ ἀμαυρώνει τὴν τύχη. Τὰ ὅρια λοιπὸν ἐνεργοῦν μεταβάλλοντας τὸ ἀποτέλεσμα τῶν πλανητῶν. Οἱ λαμπρὲς μοῖρες ἐπίσης ἔχουν ἰσχυρὰ ἀγαθοποιὰ ἐπίδραση. (Ἐδῶ: ὅρια & λαμπρὲς μοῖρες Ἡφαιστίωνος – τὰ ὑπόλοιπα περιλαμβάνει ὁ πίνακας τῆς ἀρχῆς τῆς σελίδος).

1° – 6° Κρόνου βασιλικές, ὑψηλές, ἐπιτευκτικὲς ἰδίως ἐπὶ ἡμερινῆς γενέσεως, καὶ ἐπιτακτικὲς ἐπὶ νυκτερινῆς· εἶναι καὶ ἄγονες, κάθυγρες, φθαρτικές
7° – 14° Ἑρμοῦ ἀγοραῖες, ἐργαστηριακές (τῶν τεχνιτῶν), ἐμπορικές, συντακτικὲς γραμμάτων, συναλλακτικῶν ἐπιταγῶν καὶ ἀριθμῶν, καὶ γενικῶς δίκαιες καὶ συνετές
15° – 21° Διὸς πλουτοποιές, ἀλλὰ χαρακτηριστικὲς κακότυχων ἀνθρώπων, ποὺ συσσωρεύουν τὰ ὑπάρχοντά τους χωρὶς χαρά, ἀφανῶν, με ἄθλιο τρόπο ζωῆς, χωρὶς ἐκτίμηση τοῦ καλοῦ, ἐπικριτικῶν, καὶ βεβαίως ἀτέκνων
22° – 28° Ἀφροδίτης ἐνδεικτικὲς ἀνθρώπων φιλοκάλων, φιλοτέχνων ἢ καὶ τεχνιτῶν, ὅπως γλυπτῶν, ζωγράφων, χαρακτῶν, καὶ γενικῶς ῥυθμικῶν, θεοσεβῶν, ποὺ πράττουν βραδέως, εὐτυχούντων, ποὺ προβιβάζονται αὐτομάτως, πολὺ καλότυχων εἰς τὰ τοῦ γάμου, καὶ ποὺ εὐδαιμονοῦν εἰς τὰ πάντα
29° – 30° Ἄρεως ἡγεμονικές, ἡγετικὲς εἰς τὰ στρατιωτικά, καλότυχες γιὰ πολεμικὲς ὑποθέσεις, αἰσιόδοξες, σταθερές, ἐγκρατεῖς, μεγαλόφρονες, ἐνδεικτικὲς ὀλίγων ἀδελφῶν ἢ ἄτυχες περὶ τῶν ἀδελφῶν
12°, 17°, 23°, 30° λαμπρὲς μοῖρες

Οὐάλης  Πορφύριος

Παρανατέλλοντες

  Παρανατέλλοντες ἀστέρες εἶναι γενικῶς οἱ λαμπρότεροι ἀστέρες ἄλλων ἀστερισμῶν (α′ και β′ μεγέθους), βορειοτέρως ἢ νοτιοτέρως τοῦ ζῳδιακοῦ, κείμενοι  ἐπὶ τοῦ ἰδίου ἐκλειπτικοῦ μήκους. Ἐὰν εὑρεθοῦν παρανατέλλοντες εἰς τὴν μοίρα τοῦ ὡροσκόπου ἢ τοῦ μεσουρανήματος ἢ σχηματίζοντες ὄψη μὲ τὸν Ἥλιο ἢ τὴν Σελήνη ἢ μαζὶ μὲ ἄλλον πλανήτη τότε ἀλλάζουν τὴν γένεση κατὰ τὴν κράση ποὺ ἔχουν, δηλαδὴ ἐὰν εἶναι ἀγαθοποιοὶ καλλιτερεύουν τὴν τύχη κι ἐὰν εἶναι κακοποιοὶ τὴν χειροτερεύουν. Οἱ παρανατέλλοντες τοῦ Ζυγοῦ εἶναι:

 
ΟΝΟΜΑ ΚΡΑΣΗ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΜΟΙΡΑ ΖΥΓΟΥ
α′ Βοώτου, Ἀρκτοῦρος Ἄρεως – Διὸς 0,15 04° 30′
α′ Στεφάνου, Ἀλφέκα Ἀφροδίτης – Ἑρμοῦ 2,2 14° 10′
β′ Ζυγοῦ, Βόρεια Χηλὴ Διὸς – Ἑρμοῦ 2,6 24° 38′
 

  Ὁ α′ Βορείου Στεφάνου, μεγέθους πρώτου καὶ κράσεως Ἀφροδίτης καὶ Ἑρμοῦ, ὅταν τύχῃ ἐπὶ τῆς μοίρας τοῦ ὡροσκόπου ἢ τοῦ μεσουρανήματος σημαίνει ὄχι μόνον τοὺς ἐπιφανεῖς καὶ πλούσιους καὶ ἔνδοξους ἀλλὰ καὶ τοὺς πολυμαθεῖς, τοὺς φιλοσοφημένους, τοὺς λογίους, τοὺς ποιητές, τοὺς ἐπιστημονικούς, τοὺς εὐφυεῖς, τοὺς φιλόμουσους, τοὺς φιλότεχνους, τοὺς χρηστοήθεις, αὐτοὺς ποὺ ἀγαποῦν τὶς ἀπολαύσεις καὶ εἶναι εὐφρόσυνοι, τοὺς συνετούς, διανοητικούς καὶ ἐπιτυχεῖς, τοὺς κατορθωτικοὺς καὶ σχεδὸν αὐτοδίδακτους. Καὶ γενικὰ αὐτοὺς ποὺ δοξάζονται διὰ λόγων καὶ ἀρετὴ φρονήματος, τοὺς ἀσκούμενους μὲ ζῆλο εἰς τὶς ἀρετἐς, τοὺς εὔγλωττους, χάριν λόγου ἔχοντες, τοὺς ἀξιαγάπητους καὶ μὲ ἁρμονικοὺς τρόπους, τοὺς σπουδαίους, ἔχοντες καλὴ κρίση καὶ ὑψηλὰ φρονήματα.

  Ἐνίοτε σημαίνει καὶ αὐτοὺς ποὺ ἔχουν πολλοὺς συντρόφους, δραστήριοι ὄντες περὶ τὰ ἀφροδίσια, ἐάν σχηματίζῃ ὄψη καὶ ὁ Ἄρης ἀνατολικὸς καὶ ὑπέργειος. Ἐὰν ὁ Ἄρης εἶναι ἐπίκεντρος ὁ Ἄρης θὰ ἀντιμετωπίσουν πολιτικὲς ἢ οἰκονομικὲς ἐπιπλοκὲς λόγῳ τῶν γραπτῶν τους ἢ κάποιων ἐπιθυμιῶν, εἰδικὰ ἐὰν ὁ Ἄρης εὑρίσκεται εἰς τὸν 1ο τόπο καὶ τὸ ὡροσκόπιον ἀφορᾶ ἡμερινὴ γέννησι. Ἐὰν ὁ Στάχυς τύχῃ εἰς τὸν 4ο τόπο καὶ εἴτε ἡ Ἀφροδίτη εἴτε ὁ Ἄρης εὑρεθοῦν εἰς τὸν 1ο ἢ τὸν 7ο τόπο, σημαίνουν τοὺς σώφρονες καὶ θεοσεβεῖς, ἢ αὐτοὺς ποὺ θὰ ἀντιμετωπίσουν προβλήματα ἀνικανότητος περὶ τὰ ἐρωτικά, ἢ τοὺς ὀλιγότεκνους ἢ αὐτοὺς ποὺ θὰ ἀποκτήσουν θυγατέρες μόνον· διότι εἶναι μεγάλη ἡ διαφορὰ ποὺ γίνεται ἀπὸ τὴν πρὸς τὰ κέντρα σχέση τῆς Ἀφροδίτης καὶ τοῦ Ἄρεως.

  Ἐὰν ὁ Κρόνος σχηματίζῃ ὄψη μὲ τὸν ἀστέρα αὐτὸν ἐπὶ τῆς μοίρας τοῦ ὡροσκόπου, σημαίνει τοὺς ἔμπειρους ἰατρούς, καὶ αὐτοὺς ποὺ κάνουν προγνώσεις καὶ εἶναι μυημένοι τελετῶν καὶ γνῶστες ἀποκρύφων βιβλίων. Ἐὰν σχηματίζῃ ὄψη ὁ Δίας αὐξάνει πολὺ τὴν καλοτυχία, τὴν δόξα, καὶ παρέχει ἡγετικὰ ἀξιώματα. Καὶ πρωτίστως ὅταν ὁ τοῦ βορείου Στεφάνου ὡροσκοπῇ ἢ μεσουρανῇ, σημαίνει ἐνδόξους, στεφανηφόρους, ἀρχιερεῖς, βασιλέων φίλους καὶ σωματικὰ ἰσχυροὺς ποὺ γίνονται ὀνομαστοί, καὶ μὲ πολλοὺς φίλους.

  Ὁ Ἀρκτοῦρος, α′ Βοώτου, μεγέθους πρώτου καὶ κράσεως Διὸς καὶ Ἄρεως, ὅταν τύχῃ ἐπὶ τῆς μοίρας τοῦ ὡροσκόπου ἢ τοῦ μεσουρανήματος σημαίνει τοὺς ἐνδόξους καὶ στρατηγικούς, ποὺ θὰ ὑποτάξουν ἢ θὰ κυβερνήσουν χῶρες καὶ πόλεις καὶ ἔθνη, φοβεροὺς ἀνθρώπους καὶ ἡγεμόνες καὶ στρατηλάτες, διοικητικούς, ὁρμητικούς, ἀνυπότακτους, ἔχοντες παρρησία, φιλονείκους, ἱκανούς, ἔξυπνους, ἀνδρείους, νικηφόρους, μὲ πολλὰ ἀποκτήματα καὶ πλουσίους, μεγαλόψυχους καὶ φιλότιμους, ποὺ ἀγαποῦν τὸ ὡραῖο, ἂν καὶ δὲν ἔχουν πάντα καλὸ τέλος.

Βόρεια Χηλή, β′ Ζυγοῦ

  Ἡ Βόρεια Χηλή, μεγέθους δευτέρου καὶ κράσεως Διὸς καὶ Ἑρμοῦ, ὅταν τύχῃ ἐπὶ τῆς μοίρας τοῦ ὡροσκόπου ἢ τοῦ μεσουρανήματος σημαίνει φιλολόγους, πολυμαθεῖς, δημοσίους ὁμιλητές, φιλόμουσους, ποιητές, ποὺ ἀγαποῦν τὸ ὡραῖο, ἔξυπνους, εὐφυεῖς, ποὺ πράττουν πολλά, μὲ ἀξιώματα, εὐσεβεῖς, φιλόθεους, εὔπορους, γνωστοὶ εἰς πολλοὺς ἢ καὶ ἐπιτυχημένους ἀπὸ δοσοληψίες μεγάλων ποσοτήτων χρυσοῦ καὶ ἀργύρου καὶ τῶν τοιούτων, καὶ ἐλευθεριωτέρους πρὸς τὶς συμπεριφορὲς εἰδικὰ ἐπὶ ἡμερινῆς γενέσεως. Ἐπὶ νυκτερινῆς γενέσεως ὡροσκοπὼν ὁ ἀστέρας σημαίνει αὐτοὺς ποὺ παριστάνουν τοὺς σοφούς, ἀλαζονικούς, ἐπιτηδευμένους, συνηθισμένους νὰ ὑποκρίνονται, πολυμαθεῖς καὶ μὲ καλὴ μνήμη, διδασκάλους, καὶ καθαροὺς ὡς πρὸς τὶς ἐπιθυμίες τους.

Ῥητόριος