Σκορπιὸς


Ωρίων και σκορπιός, Θηριακά και Αλεξιφάρμακα, Νίκανδρος Κολοφώνιος
Τὸ ἄστρον τοῦ Σκορπιοῦ ἔλαβε τὸ ὄνομά του ἀπὸ τὸν θηριώδη σκορπιὸ ποὺ ἔπληξε τὸν Ὠρίωνα

  Ὁ Ὠρίων εἶναι ὁ ὡραῖος γίγας κυνηγός, ποὺ ἐγεννήθη ἀπὸ τὴν ἕνωση τοῦ Ποσειδῶνος καὶ τῆς κόρης τοῦ Μίνωος Εὐρυάλης. Ἀπὸ τὸν πατέρα του ἔλαβε τὸ χάρισμα νὰ βαδίζῃ ἐπὶ τοῦ ὕδατος, ἐνῶ ὑπερέχοντας ὅλων τῶν ἡρώων ὡς πρὸς τὸ μέγεθος καὶ τὴν δύναμη, φέρεται νὰ ἔκτισε σπουδαῖα ἔργα. Ὁ Ἡσίοδος ἀναφέρει πὼς ὅταν ἡ θάλασσα ἐπεκτάθη μεταξὺ τῆς Σικελίας καὶ τῆς ἠπειρωτικῆς χώρας τῆς Ἰταλίας, ὁ Ὠρίων ἔκτισε τὸ κατὰ τὴν Πελωρίδα κείμενο ἀκρωτήριο καθὼς ἐπίσης καὶ τὸ τέμενος τοῦ Ποσειδῶνος, τὸ ἰδιαιτέρως τιμηθὲν ὑπὸ τῶν ἐκεῖ κατοίκων. Ἡ πιὸ γνωστὴ ἱστορία του εἶναι αὐτὴ τῆς διαμάχης του μὲ τὸν βασιλέα τῆς Χίου Οἰνοπίωνα.

  Ὁ Ὠρίων ἐπῆγε εἰς τὴν Χῖο κληθεῖς ἀπὸ τὸν Οἰνοπίωνα, ὁ ὁποῖος τοὺ ἐζήτησε νὰ ἀπαλλάξῃ τὴν νῆσο ἀπὸ τὰ ἄγρια θηρία. Κατόπιν λέγεται ὑπὸ τινῶν πὼς ἐμέθυσε καὶ προσέβαλε τὴν κόρη τοῦ βασιλέως Μερόπη. Ὁ Οἰνοπίων ὀργισθεῖς ἐτύφλωσε τὸν Ὠρίωνα καθὼς ἐκεῖνος ἐκοιμόταν. Συμφώνως ἑτέρας ἐκδοχῆς, ὁ Ὠρίων ἐπιχείρησε νὰ ἀποπλανήσῃ τὴν Μερόπη ἢ ὅτι οἱ δυό τους ἤθελαν νὰ παντρευτοῦν ἀλλὰ ὁ Οἰνοπίων πρὸς ἀποτροπὴ τοῦ γάμου ἐμέθυσε ἕνα βράδυ τὸν Ὠρίωνα μέχρι ποὺ ὁ γίγας ἀποκοιμήθη βαθιά· κατόπιν τὸν ἐτύφλωσε καὶ τὸν ἐδίωξε ἀπὸ τὴν νῆσο.

Φωτοσυλλογή: Σκορπιός

  Ὁ Ὠρίων περιπλανώμενος ἔφθασε εἰς τὴν Λῆμνο, ὅπου ἐσυνάντησε τὸν θεὸ Ἥφαιστο. Σπλαχνησθεῖς ὁ θεὸς τὸν Ὠρίωνα, τοῦ ἔδωσε τὸν ὑπηρέτη του, Κηδαλίωνα, γιὰ ὁδηγό. Ὁ γίγας τὸν ἀνέβασε εἰς τοὺς ὤμους του καὶ ὁ Κηδαλίων τὸν κατεύθυνε πρὸς ἀναζήτηση θεραπείας. Ἔτσι ὁ Ὠρίων ἐφθασε εἰς τὸν τόπο ὅπου ὁ Ἥλιος ἀρχίζει τὴν ἡμερήσια πορεία του (Ἡλίου Πύλες), καὶ συναντήσας ἐκεῖ τὸν Ἥλιο θεραπεύεται. Ἔχοντας ἀνακτήσει τὴν ὅρασή του, ἐπέστρεψε εἰς τὴν Λῆμνο πρὸς τιμωρία τοῦ Οἰνοπίωνος, τὸν ὁποῖον ὅμως οἱ πολίτες – ἄλλοι λέγουν ὁ Ἥφαιστος – ἔκρυψαν ὑπὸ τὴν γῆ.

  Ὁ Ὠρίων παραιτήθη τῆς ἀναζητήσεως καὶ μετέβη εἰς τὴν Κρήτη, ὅπου ζοῦσε κυνηγώντας, τῇ συντροφιᾷ τῆς Ἀρτέμιδος καὶ τῆς Λητοῦς. Ἔγινε δε τόσο καλὸς κυνηγὸς ὅπου μία ἡμέρα ἐκαυχήθη ὅτι δὲν ὑπάρχει θηρίο εἰς ὅλη τὴν γῆ, ποὺ νὰ μὴν μπορεῖ νὰ νικήσῃ. Θυμώνοντας μαζὶ του ἡ Γαῖα ἔβγαλε ἀπὸ τὰ σωθικά της ἔναν τεράστιο σκορπιό· πληγεῖς ἀπὸ τὸ δηλητηριῶδες κεντρὶ τοῦ θηρίου ὁ Ὠρίων χάνεται. Ὁ Ζεὺς ἀξιωθεῖς ὑπὸ τῆς Ἀρτέμιδος καὶ τῆς Λητοῦς, τὸν ἔθεσε μεταξὺ τῶν ἄστρων διὰ τὴν ἀνδρεία του, καθὼς καὶ τὸν Σκορπιὸ ὡς σημεῖο μνήμης τοῦ θηρίου καὶ τῆς πράξεως.

  Κατὰ μία μεταγενεστέρα παραλλαγὴ τοῦ μύθου, ἡ Ἄρτεμις ἔστειλε τὸ θηρίο, ἐπειδὴ ὁ γίγας ἐπιχείρησε νὰ τὴν βιάσῃ. Κατ’ ἄλλους, ἐπίσης μεταγε­νέστερους μύθους, ὁ Σκορπιὸς γίνεται τὸ σημεῖο τοῦ ζῳδιακοῦ ὅπου ἀφηνιάζουν οἱ ἵπποι τοῦ ἡλιακοῦ ἅρματος, ποὺ ὀδηγεῖ ὁ ἄπειρος ἡνιόχος Φαέθων καὶ χάνει τὸν ἔλεγχό τους. Ὁ ποιητὴς τῶν Ἀστρονομικῶν Μανίλιος ἀποκαλεῖ τὸν Σκορπιὸ “αὐτὸς ποὺ περπατεῖ πρὸς τὰ πίσω” (ἀνάποδα) καὶ τὸν χαρακτηρίζει “κρυμμένο”.

  Ἡ οὐρὰ τοῦ θηρίου φαίνεται νὰ καταλήγῃ σὲ μία σκοτεινὴ περιοχὴ τοῦ Γαλαξία, ἡ ὁποία παλαιοτέρως ἐθεωρεῖτο ἄνοιγμα τοῦ ᾍδη. Τὸ ρῆμα σκορπίζω προέρχεται ἀπὸ τὴν ὀνομασία τοῦ θηρίου, καὶ παρ’ ἀρχαῖοις ὅταν κάποιος λεγόταν ὅτι σκορπίζει συμπεριφερόταν σὰν σκορπιός. Ἦταν ὁ μεγαλύτερος ἀστερισμὸς τοῦ ζῳδιακοῦ, καταλάμβάνοντας ἔκταση σχεδὸν δύο δωδεκα­τη­μορίων μέχρι ποὺ τὸ ἕνα δωδεκατημόριον, τὸ περιέχον τὶς δαγκάνες (χηλές), σταδιακὰ ἔγινε ὁ ἀστερισμὸς τοῦ Ζυγοῦ.

  Τὸ κυρίως σῶμα τοῦ ἀστερισμοῦ, ποὺ ἔμεινε ὡς τὸ κύριο σχῆμα τοῦ Σκορπιοῦ μετὰ τὸν διαχωρισμό, κατὰ τὸ μεγαλύτερο μέρος του κεῖται ὑπὸ τῆς ἐκλειπτικῆς γραμμῆς, καὶ ἴσως νὰ ἐχρησιμοποιήθη ὡς ἀφορμὴ γιὰ μιὰ ἐσφαλμένη ἄποψη τοῦ περασμένου αἰῶνος, ὅτι ἕνας ἄλλος ἀστερισμός, ὁ Ὀφιοῦχος, εἶναι τάχα μέρος τοῦ ζῳδιακοῦ ἐπειδὴ μερικοὶ ἀστέρες τοῦ κατωτάτου μέρους του συμβαίνει νὰ εὑρίσκονται εἰς τὸ ἕνα ἐκ τῶν δύο δωδεκατημορίων τοῦ ἀρχικὰ μεγαλύτερου Σκορπιοῦ.

  Oὐδέποτε ὅμως ὑπῆρξαν ἄλλοι πέραν τῶν δώδεκα γνωστῶν ἀστερισμῶν γιὰ τὸν Ζῳδιακὸ καὶ ὑπάρχει πληθώρα ἀρχαίων πηγῶν, ἀστρονομικῶν καὶ ἀστρολογικῶν, καθὼς ἐπίσης καὶ ἀντίστοιχα κείμενα ἀπὸ τὴν Μέση Ἀνατολή, τὸ Βυζάντιο, καὶ τὶς Ἰνδίες. Ἀπὸ πολὺ νωρὶς ἄλλωστε ἡ χρήση τοῦ ὅρου δωδεκατημόριον δηλώνει σαφῶς τὴν ἀκέραια διαίρεση τοῦ κύκλου τῆς Ἐκλειπτικῆς εἰς 12 μέρη. Ὁποιοσδήποτε ἰσχυρισμὸς ποὺ ἀνάγει αὐτὴν τὴν πρόσφατη σχετικὰ ἄποψη εἰς τὴν ἀρχαιότητα ἢ ἀκόμη καὶ πολλοὺς αἰῶνες κατόπιν, εἶναι πολὺ ἁπλὰ ψευδῆς.

Αὐτὴ ἡ ἄποψη βεβαίως ἐντοπίζεται σὲ ἀμερικανοὺς κυρίως καὶ κάποιους ἄγγλους “ἀστρονόμους”, ποὺ φαίνεται νὰ ἦταν ἐπηρεασμένοι ἀπὸ κάποιες φθηνὲς λαϊκό-ἀποκρυφιστικὲς πεποιθήσεις, ποὺ εἶχαν μᾶλλον διαδοθεῖ ἀπὸ τοὺς πάντα ἀδαεῖς θεοσοφιστὲς τῆς ἐποχῆς. Γενικὰ οἱ θεοσοφιστὲς συνήθιζαν, εἰδικὰ κατὰ τὸ α′ μισὸ τοῦ 20ου αἰ. νὰ χρησιμοποιοῦν ψευδοαστρολογικὸ περιτύλιγμα καὶ ὁρολογία, γιὰ νὰ βασίσουν κάποιες ὁμολογουμένως παράλογες ἀπόψεις τους π.χ. περὶ 13 ἀποστόλων τοῦ Χριστοῦ, 13 ἀστερισμῶν τοῦ ζῳδιακοῦ κ.ο.κ. Ἐπρόκειτο γιὰ ἀνθρωπάκια ὁλωσδιόλου ἄσχετα ποὺ κυρίως ἐπιδιδόντουσαν εἰς ἐξωφρενικοὺς ἰσχυρισμοὺς πρὸς ἐντυπωσιασμὸ καὶ γιὰ νὰ ἕλκουν τὴν προσοχὴ προκαλῶντας ἀντιδράσεις. Γνωστὰ φθηνὰ τεχνάσματα ἐμπόρων, ἀλλὰ ἐνῶ οἱ ἀρχικὲς καταστάσεις ξεχάστηκαν, ἡ ἀνοησία περὶ τοῦ Ὀφιούχου ὡς τάχα 13ου ἀστερισμοῦ ἔχει καὶ περιφέρεται, ἀπὸ διαφόρων εἰδῶν “ἀναθεωρητές”.

  Ὁ καταστερισμός, δηλαδὴ ἡ σχηματοποίηση τῶν ἀστέρων εἰς ἀστερισμούς, προηγεῖται τοῦ μαθηματικοῦ-ἀστρονομικοῦ χωρισμοῦ τῆς ἐκλειπτικῆς ζώνης εἰς δωδεκατημόρια, καὶ δὲν ἔγινε μὲ γνώμωνα τίποτε εὐθυγραμμισμένα κουτάκια. Ἔχοντας γιὰ ὀδηγὸ τοὺς μύθους, οἱ ἀστερισμοὶ ἀπλώνονται φυσικὰ κι ἀβίαστα πρὸς κάθε κατεύθυνση, καὶ ἀπεικονίζουν μιὰ ἱστορία.

  Δηλητήρια καὶ τσιμπήματα (φιδιῶν, σκορπιῶν κ.ἄ.) ὑπάρχουν πολλῶν εἰδῶν, καὶ ὄχι πάντοτε ἀπτά. Ὄμως κάθε δηλητήριο καὶ κάθε τσίμπημα ἔχει τὸ ἀντίδοτό του.

  Ὁ Ὀφιοῦχος, ὁ ἀστερισμὸς τοῦ Ἀσκληπιοῦ, τεθεῖς ἄνω τοῦ Σκορπιοῦ, ἔλαβε σχῆμα τέτοιο ὡσὰν νὰ πατάῃ τὸ δηλητηριῶδες θηρίο, βυθίζοντάς το εἰς τὴν γῆ. Κι ἐὰν ἐπιμένουν οἱ σκορπιοὶ νὰ …σκορπίζουν, τὸ κακό τους δὲν εἶναι ἀναπότρεπτο, ἀλλὰ χάριν θεῶν ἄλλοτε μετριάζεται καὶ ἄλλοτε θεραπεύεται.

Ophiuchus Serpentarius Constellation drawing Firmamentum Sobiescianum sive uranographia vol III from Prodromus Astronomiae Johannes Hevelius 1690Ὁ Ὀφιοῦχος δεσπόζει τοῦ Σκορπιοῦ. Δὲν εἶναι ἀστερισμὸς τοῦ ζωδιακοῦ.

  Παρ’ ἀρχαίοις Αἰγυπτίοις ἡ ἀκρονύκτιος ἀνατολὴ τῶν πρώτων ἀστέρων τοῦ Σκορπιοῦ συνέπιπτε μὲ τὴν ἀρχὴ τῆς πενηνταημέρου περιόδου τοῦ δυνατοῦ ἀνέμου Χαμζίν, τὸν Ἀπρίλιο συνήθως, σήμερα ὅμως αὐτοὶ ἀνατέλλουν μετὰ τὸ πρῶτο δεκαήμερο τοῦ Μαΐου. Ὁ Χαμζὶν φέρει σφοδρὲς ἀμμοθύελλες καὶ ἐνίοτε λοιμούς, ἐνῶ ταράζει καὶ τοὺς σκορπιοὺς τῆς ἐρήμου ποὺ ξεχύνονται πρὸς κατοικημένες περιοχές.

  Ἐπίσης παρ’ ἀρχαίοις Αἰγυπτίοις ὁ Ὠρίων σχετίζεται μὲ τὸν Ὧρο ἐνῶ ὁ Σκορπιὸς μὲ τὸν Σέθ· καὶ τὸν μὲν Ὧρο ὁ Πλούταρχος ταυτίζει μὲ τὸν Ἀπόλλωνα, τὸν δὲ Σὲθ μὲ τὸν Τυφῶνα.

  Οὔτε ἡ ξηρασία, οὔτε ὁ ἄνεμος, οὔτε ἡ θάλασσα, οὔτε τὸ σκότος, ἀλλὰ κάθε τι ἐπιβλαβὲς καὶ φθαρτικὸ ποὺ περιέχει ἡ φύση, νὰ λέγεται ὅτι εἶναι μέρος τοῦ Τυφῶνος. Καὶ οὔτε πρέπει οἱ ἀπαρχὲς τοῦ σύμπαντος νὰ τοποθετοῦνται ἐντὸς ἀψύχων σωμάτων, ὅπως νομίζουν ὁ Δημόκριτος καὶ ὁ Ἐπίκουρος, οὔτε ὁ δημιουργὸς τῆς ἀδιαμόρφωτης ὕλης νὰ ἔχῃ ἕνα λόγο καὶ μία πρόνοια, ἀνωτέρα ὅλων τῶν πραγμάτων καὶ ἐπικρατούσα, ὅπως νομίζουν οἱ Στωικοί. Διότι εἶναι γεγονὸς πὼς εἶναι ἀδύνατον νὰ προκύψῃ ὁτιδήποτε κακὸ ἐκεῖ ὅπου ὁ θεὸς εἶναι δημιουργὸς καὶ αἴτιο τῶν πάντων, ἢ ὁτιδήποτε καλὸ ἐκεῖ ὅπου ὁ θεὸς ἀπουσιάζει καὶ δὲν εἶναι αἴτιος κανενὸς πράγματος.

  Ἐπειδὴ ἡ ἁρμονία τοῦ κόσμου, σὰν τὴν λύρα καὶ τὸ τόξο, εἶναι ἀνθεκτικὴ καὶ ἐπανέρχεται ἐὰν διαταραχθῇ, ὡς λέγει ὁ Ἡράκλειτος. Ὁ δὲ Εὐριπίδης:

δὲν γίνεται τὰ καλὰ καὶ τὰ κακὰ νὰ χωρισθοῦν,
μὰ κάποια ἀνάμιξη ὑφίστανται, ποὺ καλῶς ἔχειν.

  Γι’ αὐτὸ καὶ ἡ πανάρχαια αὐτὴ δοξασία πέρασε ἀπὸ θεολόγους καὶ νομοθέτες σὲ ποιητὲς καὶ φιλοσόφους, χωρὶς νὰ ἐντοπίζεται κάπου ἡ ἀρχή της, καὶ μὲ τὴν πίστη σὲ αὐτὴν ἰσχυρὰ καὶ σχεδὸν ἀνεξάλειπτη. Κυκλοφορεῖ δὲ εἰς πολλοὺς τόπους, καὶ μεταξὺ βαρβάρων καὶ Ἑλλήνων, ὄχι μόνον σὲ λόγους καὶ ἱστορούμενα ἀλλὰ καὶ σὲ ἱερὲς τελετές καὶ θυσίες. Ὥστε οὔτε ἄνοο, ἄλογο, καὶ ἀκυβέρνητο αἰωρεῖται ἀπὸ μόνο του τὸ σύμπαν, οὔτε ἕνας εἶναι ὁ λόγος ποὺ τὸ κυβερνᾶ καὶ τὸ κατευθύνει ὡσᾶν μὲ πηδάλιο ἢ ἐλέγχοντας τὰ ἡνία, ἀλλὰ πολλὰ – καὶ μεμιγμένα μὲ κακὰ καὶ μὲ ἀγαθά. Νὰ τὸ ποῦμε ἁπλῶς, τίποτε δὲν εἶναι ἄκρατον ἀπὸ αὐτὰ ποὺ φέρει ἐδῶ ἡ φύση.

Περὶ Ἴσιδος καὶ Ὀσίριδος, 45

  Περὶ τοῦ πῶς ἀντιμετωπίζεται τὸ φθοροποιὸ στοιχεῖο καὶ πῶς μετριάζεται ἢ θεραπεύεται ἡ βλάβη ποὺ προκαλεῖ:

  Ὁ ἴδιος ὁ Ὧρος ὅμως εἶναι ὡρισμένος καὶ τέλειος, καὶ δὲν ἀφάνισε ἀπὸ παντοῦ τὸν Τυφῶνα, ἀλλὰ τοῦ ἀφαίρεσε τὴν δραστηριότητα καὶ τὴν ἰσχύ του. Ἐξ οὗ καὶ ἐν Κοπτῷ λέγουν ὅτι τὸ ἄγαλμα τοῦ Ὥρου κρατεῖ εἰς τὸ ἕνα του χέρι τὰ γεννητικὰ ὄργανα τοῦ Τυφῶνος. Ἐπίσης μυθολογοῦν περὶ τὸν Ἑρμῆ ὅτι ἔκοψε καὶ ἐπῆρε τὰ νεῦρα τοῦ Τυφῶνος χρησιμοποιῶντας τα γιὰ χορδές, διδάσκοντες ὅτι ὁ λόγος συνδέει καὶ ἐναρμονίζει τὸ σύμπαν δημιουργώντας συμφωνία ἀπὸ ἀσύμφωνα μέρη, καὶ ὅτι δὲν καταστρέφει ὁλοσχερῶς τὴν φθαρτική του δύναμη ἀλλὰ τὴν ἀναπηριάζει.

Περὶ Ἴσιδος καὶ Ὀσίριδος, 55

Horus victorious over Seth Illustration by Glaring Dragon DevianArtἩ νίκη τοῦ Ὥρου ἐπὶ τοῦ Σέθ, εἰκονογραφία

Ο αστερισμός του Σκορπιού, αστρονομικός χάρτης
Ὁ ἀστερισμὸς τοῦ Σκορπιοῦ εἶναι ὁρατὸς τοὺς ἐαρινοὺς καὶ θερινοὺς μῆνες. Ὁ Ἥλιος διατρέχει τὸ δωδεκατημόριον τοῦ Σκορπιοῦ ἀπὸ 17 Νοεμβρίου μέχρι 15 Δεκεμβρίου

Ὁρατότητα

  Ἀπὸ τὰ μέσα Ἰανουαρίου ἐμφανίζεται ἀνατέλλων ὀλίγο πρὶν τὴν αὐγή. Πρὸς τὰ τέλη Ἀπριλίου ἀνατέλλει περὶ τὸ μεσονύκτιο καὶ πρὸς τὰ τέλη Μαΐου δύει ὀλίγο πρὶν τὴν αὐγή. Ἀπὸ ἀρχῆς Αὐγούστου δύει περὶ τὸ μεσονύκτιο καὶ πρὸς τὰ τέλη Σεπτεμβρίου δύει κατόπιν τοῦ Ἡλίου. Ἔκτοτε ἀνατέλλει τὴν ἡμέρα καὶ γιὰ τρεῖς περίπου μῆνες εἶναι ἀόρατος. Ἡ βέλτιστη περίοδος γιὰ τὴν παρατήρηση τοῦ Σκορπιοῦ εἶναι ἀπὸ τέλη χειμῶνος ἕως τέλη θέρους.

Ἀστέρες

  Ὁ ἀστερισμὸς τοῦ Σκορπιοῦ εἶναι ἀπὸ τοὺς εὐκρινέστερους τοῦ ζῳδιακοῦ μὲ πλείστους λαμπροὺς ἀστέρες, καὶ ἐντοπίζεται εὐκόλως διὰ τῆς χαμηλῆς ὡς πρὸς τὴν Ἐκλειπτικὴ θέσεως καὶ τοῦ χαρακτηριστικοῦ του σχήματος. Λαμπροὶ ἀστέρες εἶναι ὁ Ἀντάρης (α′ Σκορπιοῦ, Antares), ὁ Γραφίας (β′ Σκορπιοῦ, Acrab, οἱ δ′ (Dschubba) καὶ ε′ Σκορπιοῦ καὶ οἱ ἀστέρες τῆς οὐρᾶς θ′ (Sargas), ι′, κ′, λ′ καὶ υ′ Σκορπιοῦ. Διπλοὶ ἀστέρες οἱ β′, ζ′, μ′ και ω′ Σκορπιοῦ. Ὁ Ἀντάρης χαρακτηρίζεται ἀπὸ μιὰ ἐλαφρῶς ἐρυθρὰ χροιά, καὶ ἔλαβε τὴν ὀνομασία του γιὰ τὴν ὁμοιότητα ὡς πρὸς τὸ χρῶμα καὶ τὸ μέγεθος, μὲ τὸν πλανήτη τοῦ Ἄρεως. Εἰς τὸν ἀκόλουθο πίνακα, οἱ ἀστέρες ὑπολογίζονται εἰς μοῖρες τοῦ ζῳδιακοῦ δωδεκατημορίου τοῦ Σκορπιοῦ.

Οι αστερισμοί του Ζυγού και του Σκορπιού στο νυχτερινό ουρανό (μορφή) The constellations of Libra and Scorpio in the night sky (form)


ΟΝΟΜΑ ΚΑΤΑΤΑΞΗ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΜΕΓΕΘΟΣ ΜΟΙΡΑ ΣΚΟΡΠΙΟΥ
Ἀντάρης α′ Σκορπιοῦ 1,05 15° 01′
Σάουλα λ′ Σκορπιοῦ 1,6 29° 50′
Σαργάς θ′ Σκορπιοῦ 1,85 00° 51′ Τοξότης
ε′ Σκορπιοῦ 2,25 20° 35′
Zουβά δ′ Σκορπιοῦ 2,35 07° 49′
Γιρτὰβ κ′ Σκορπιοῦ 2,35 01° 43′ Τοξότης
Γραφίας β′ Σκορπιοῦ 2,6 08° 27′
Λεσὰθ υ′ Σκορπιοῦ 2,7 29° 16′
τ′ Σκορπιοῦ 2,8 16° 42′
π′ Σκορπιοῦ 2,85 08° 12′
ι′ Σκορπιοῦ 2,95 02° 46′ Τοξότης
μ′ Σκορπιοῦ 3 21° 24′
Ἀλ Ναϊγιὰτ σ′ Σκορπιοῦ 3,05 13° 03′
η′ Σκορπιοῦ 3,3 26° 00′
ζ′ Σκορπιοῦ 3,6 22° 29′
ρ′ Σκορπιοῦ 3,85 08° 24′
ω′ Σκορπιοῦ 3,9 08° 55′
Ζαβὰχ ν′ Σκορπιοῦ 4,1 09° 54′
ξ′ Σκορπιοῦ 4,15 06° 34′
ο′ Σκορπιοῦ 4,55 12° 33′
ψ′ Σκορπιοῦ 4,9 08° 25′

Διάττοντες / Μετεωρίτες

  Παρατηρήσιμα ῥεύματα διαττόντων οἱ Χὶ καὶ Ὠμέγα Σκορπίδες, δύο γείτονα ῥεύματα ἀκριβῶς ἐπὶ τῆς Ἐκλειπτικῆς. Οἱ Χὶ Σκορπίδες καλοῦνται βόρειο ῥεῦμα, μὲ μεγάλη διάρκεια ἀπὸ 6 Μαίου μέχρι 2 Ἰουλίου καὶ μέγιστο τὴν περίοδο 28 Μαΐου – 5 Ἰουνίου ῥυθμοῦ 5 – 20 διαττόντων / ὥρα. Οἱ Ὠμέγα Σκορπίδες, τὸ νότιο ῥεῦμα, διαρκοῦν ἀπὸ 19 Μαΐου μέχρι 11 Ἰουλίου μὲ μέγιστο περὶ τὴν 3η – 6η Ἰουνίου.

  Οἱ Χὶ Σκορπίδες ἀνεκαλύφθησαν τὸ 1886 καὶ ἔχουν πολλάκις παρατηρηθεῖ καθ’ ὅλον τὸν περασμένο αἰώνα ἐνῶ οἱ Ὠμέγα σποραδικὰ μόνον, διότι ἡ ὁρατότητά τους εἶναι βέλτιστη ἀπὸ τὸ νότιο ἡμισφαίριο.

 
Ο Σκορπιός στην αστρολογία, ζωδιακό δωδεκατημόριο, δεκανοί και όρια του αστερισμού
Ὁ ζῳδιακὸς ἀστερισμὸς τοῦ Σκορπιοῦ εἶναι ὁ ὄγδοος τοῦ Ζῳδιακοῦ καὶ ἔνατος κατὰ σειρὰ ἀπὸ ἐαρινῆς ἰσημερίας, ὁ δὲ Ἥλιος διελαύνει ἀπὸ αὐτὸν περίπου τὸν τρίτον μῆνα τοῦ φθινοπώρου.

  Τὸ δωδεκατημόριον τοῦ Σκορπιοῦ χαρακτηρίζεται ὡς: ὑδατῶδες, στερεό, θηλυκό, νυκτερινό. Εἶναι ὁ νυκτερινὸς οἶκος Ἄρεως, ἐναντίωμα Ἀφροδίτης, ὕψωμα οὐδενὸς καὶ ταπείνωμα Σελήνης περὶ τὴν 3η μοίρα. Ὁ Καρκίνος, ὁ Σκορπιὸς καὶ οἱ Ἰχθεῖς σχηματίζουν τὸ Τρίγωνο τοῦ Ὕδατος. Τριγωνοκράτορες εἶναι πρώτη ἡ Ἀφροδίτη καὶ δεύτερος ὁ Ἄρης γιὰ ἡμερινὰ ὡροσκόπια, πρῶτος ὁ Ἄρης καὶ δεύτερη ἡ Ἀφροδίτη γιὰ τὰ νυκτερινά, καὶ τρίτη ἡ Σελήνη ἐπίκοινη καὶ βοηθητική. Ὁ Ῥητόριος τὸ συσχετίζει μὲ τὸν νότιο ἄνεμο καὶ τὸ θεωρεῖ πολύσπορο. Ὁ Πτολεμαῖος τὸ χαρακτηρίζει νοτιοδυτικὸ καὶ τὸ συσχετίζει μὲ τὴν Λιβύη ὡς πρὸς τὶς γενικὲς προβλέψεις χωρῶν.

Το δωδεκατημόριον του Σκορπιού με τον αστερισμό, τους δεκανούς, και τα όρια - Scorpio dodecatemory with constellation, decans, and termsΔεκανοὶ καὶ ὅρια τοῦ δωδεκατημορίου τοῦ Σκορπιοῦ

Καθολικὲς ἐπισημασίες περὶ ἐκλείψεων, φάσεων ἢ ἄλλων ἀστρολογικῶν σημείων ἐν Σκορπιῷ

  Οἱ γενικὲς προγνώσεις ποὺ ἀφοροῦν χῶρες συχνὰ ὀνομάζονται καθολικὲς ὑπὸ τῶν ἑλληνιστικῶν ἀστρολόγων. Μετεωρολογικὰ φαινόμενα, ἐκλείψεις, στηριγμοὶ πλανητῶν, σημαντικὲς σύνοδοι ἢ ἄλλα σημεῖα δίδουν ἐνδείξεις καιρικές, γεωργικὲς καὶ κτηνοτροφικές, ἀναλόγως τὸ μέρος τοῦ ἀστερισμοῦ ὅπου παρατηροῦνται. Ὁ Σκορπιὸς γενικὰ σημαίνει βροντὴ καὶ πυρκαγιά. Ὡς πρὸς τὰ μέρη του, τὰ πρῶτα σημειοδοτοῦν χιονοπτώσεις, τὰ μέσα σημαίνουν εὔκρατο καιρό, ἐνῷ τὰ τέλη του σεισμούς. Τὰ ἄνω τῆς ἐκλειπτικῆς κείμενα μέρη του σημειοδοτοῦν καύσωνα, τὰ ὑπὸ τῆς ἐκλειπτικῆς ὑγρασία.

Ἡφαιστίων  Πτολεμαῖος  Οὐάλης

Ἀστέρων Σκορπιοῦ δυνάμεις

  Οἱ σταθεροὶ ἀστέρες, ἰδίως οἱ λαμπρότατοι, ἔχουν ἐπίδρασι ὁμοιάζουσα μὲ αὐτὴν τῶν πλανητῶν ἀλλὰ ἀσθενεστέρα καὶ μεμιγμένη. Ἐκ τῶν ἀστέρων τοῦ σώματος τοῦ Σκορπιοῦ, αὐτοὶ πρὸς τὸ μέτωπο ἔχουν τὴν ἐπίδραση τοῦ Ἄρεως καὶ ἠπιότερα τοῦ Κρόνου· οἱ δὲ τρεῖς τοῦ κυρίως σώματος – ἐκ τῶν ὁποίων ὁ μεσαῖος εἶναι ὁ Ἀντάρης – ἔχουν τὴν ἐπίδραση τοῦ Ἄρεως καὶ ἠπιότερα τοῦ Διός, καὶ ἐκεῖνοι τῶν σπονδύλων τὴν ἐπίδραση τοῦ Κρόνου καὶ ἠπιότερα τῆς Ἀφροδίτης. Οἰ ἀστέρες τῆς οὐρᾶς εἶναι σὰν κράμα Ἑρμοῦ καὶ Ἄρεως, καὶ ἐκεῖνοι οἱ νεφελοειδεῖς  ἀστέρες, οἱ κείμενοι παρὰ τὸν Γαλαξία, σὰν κράμα Ἄρεως καὶ Σελήνης.

Ἡφαιστίων  Πτολεμαῖος

  Ὁ Ῥητόριος προσδιορίζει μοιρικὰ διαστήματα κατὰ τὴν ἀνατολὴ τοῦ ζῳδίου, ἀλλὰ ὄχι ἰδιαιτέρως ἀκριβή: Ἀνατέλλουν ἀπὸ 1° – 3° οἱ χηλές, 4° – 7° ἡ κεφαλή, 8° – 10° ὁ τράχηλος, 11° – 13° τὸ στῆθος, 14° – 16° ἡ κοιλία, 17° – 21° ἡ ῥάχη, 22° – 24° τὸ κεντρί, 25° – 27° τὸ μέσον καὶ 28° – 30° τὰ ἔσχατα τοῦ κεντριοῦ.

  Συνανατέλλουν πρὸς βορρᾶ ὁ Ὀφιοῦχος, καὶ πρὸς νότο ἡ κεφαλὴ καὶ τὰ ἐμπρόσθια τοῦ Κενταύρου καὶ τὰ πρῶτα τοῦ Θηρίου. Δύνουν πρὸς βορρᾶ ὁ Ἡνίοχος μέχρι τῆς ζώνης καὶ πρὸς νότο ὁ Μικρὸς Κύων καὶ ὁ Ὕδρος.

Οὐάλης  Ῥητόριος

Χῶρες ὑπὸ τοῦ Σκορπιοῦ

  Γιὰ καθολικὲς προγνώσεις περὶ χωρῶν, ὑπάρχει πληθώρα πηγῶν καὶ συσχετισμῶν· ἡ δὲ ἔκθεση ὡς πρὸς τὰ μέρη χρησιμεύει γιὰ προγνώσεις ποὺ ἀφοροῦν ἐκείνους τους τόπους. Ὁ Ἡφαιστίων ἀρχίζει ἀπὸ τοὺς στίχους τοῦ Δωροθέου:

Ὑπ’ αὐτὸν ἀπλώνεται πᾶσα ἡ Καρχηδών,
ποὺ ἐκτίσθη ἀπὸ τὸ χέρι τῆς Τυρίης Διδοῦς,
τοῦ Ἄμμωνος ἡ Λιβύη, καὶ ὑπὸ τὸ βλέμμα του ἡ Σικελία γῆ.

  Τὰ κατὰ μέρος εἶχαν ὁρισθεῖ ἀπὸ τὸν Ἵππαρχο καὶ τοὺς παλαιοὺς Αἰγυπτίους ὡς ἐξῆς: Κατὰ μέρος ὑπόκειται πρὸς τὰ ἐμπρόσθια ἡ Ἰταλία, πρὸς τὰ μέσα ἡ Ἰβηρία καὶ οἱ συνεχεῖς τόποι, καὶ κατὰ τὸ μέτωπο ἡ Ῥώμη καὶ ἡ Βαστερνία.

  Τὰ κατὰ μέρος ποὺ παραθέτει ὁ Οὑάλης εἶναι: Μεταγωνῖτις, Μαυριτανία, Γαιτουλία, Συρία, Κομμαγηνή, Καππαδoκία.

  Ὁ Πτολεμαῖος δίδει διαφορετικὲς χῶρες, ποὺ προέρχονται ἀπὸ τὸν συσχετισμὸ τῶν τεταρτημορίων τῆς οἰκουμένης καὶ τῶν ζῳδιακῶν τριγώνων: Μεταγωνῖτις, Μαυριτανία, Γαιτουλία· περὶ τὸ μέσον Συρία, Κομμαγηνή, Καππαδοκία. Ὁ δὲ Ῥητόριος ἀκολουθεῖ τὸν Πτολεμαῖο· ἀναφέρει καὶ τὴν Ἰταλία.

Ἡφαιστίων  Πτολεμαῖος  Οὐάλης

Ζῳδιακὴ διάταξη, τρίγωνο, ἐνέργειες καὶ μορφώσεις, λοιπὲς ποιότητες

  Ορθα καλοῦνται τὰ ζῴδια Καρκίνος, Λέων, Παρθένος, Ζυγός, Σκορπιός, Τοξότης. Ὅταν ὡρο­σκο­ποῦν τὰ ὀρθὰ χωρὶς ὄψεις κακο­ποιῶν τὰ ἔργα καὶ τὰ ἐγχει­ρήματα τελοῦνται εὐκόλως καὶ ὁλοκλη­ρώ­νονται γοργὰ καὶ ἄνευ ἐμποδίων. Μὲ ὄψεις κακο­ποιῶν ἡ ἔκβαση εἶναι ἀβέβαια.
  Τὰ σταθερα ἢ ἀμετάτρεπτα Ταῦρος, Λέων, Σκορπιός, Ὑδροχόος, ὅταν ὡρο­σκο­ποῦν κρατοῦν ἀμε­τά­βλη­το τὸ πραττόμενο.
  Τὰ νυκτερινα Ταῦρος, Καρκίνος, Παρθένος, Σκορπιός, Αἰγόκερως, Ἰχθεῖς εὐνοοῦν πράξεις καὶ ἔργα ποὺ γίνονται τὴν νύκτα.
  Υποτακτικα χαρακτηρίζονται τὰ ζῴδια Ταῦρος, Καρκίνος, Παρθένος, Σκορπιός, Αἰγό­κερως, Ἰχθεῖς, ἐπειδὴ ὁ Ἥλιος ἢ ἡ Σελήνη ἐκεῖ χωρὶς νὰ εἶναι ἐπίκεντροι ἢ νὰ δορυ­φο­ροῦ­νται ὑπὸ ἀγα­θο­ποιῶν σημαίνουν δυστυχία, πενία καὶ δουλεία.
  Χερσαια εἶναι τὰ Κριός, Ταῦρος, Δίδυμοι, Λέων, Παρθένος Ζυγός, Σκορπιός. Χρη­σι­μεύ­ουν ἐπὶ καθο­λικῶν προγνώσεων γιὰ τὴν γῆ, τὰ χερσαῖα ζῷα καὶ θέματα κτηνο­­τροφίας.
  Πολυγονα ὅσα ἔχουν πολλὰ γεννήματα, δηλαδὴ Καρκίνος, Σκορπιός, Ἰχθεῖς. Χρη­σι­μεύ­ουν γιὰ θέματα γεωργίας, σπορᾶς, καὶ ἀλλοῦ π.χ. περὶ τεκνο­ποιίας.
  Ασελγη καὶ λάγνα καὶ ἀδιάφορα περὶ τὶς μίξεις Κριός, Ταῦρος, Λέων, Σκορπιός, Αἰγό­κερως, Ἰχθεῖς. Χρη­σι­μεύ­ουν, ὅπως καὶ τὰ καθάρια, γιὰ θέματα γάμου, μοιχείας, καὶ γιὰ εἰδικὰ θέματα παρεκ­κλίσεων.
  Μελεοκοπουμενα τὰ Κριός, Ταῦρος, Καρκίνος, Λέων, Σκορπιός, Τοξότης, Αἰγό­κερως καὶ Ἰχθεῖς. Χρη­σι­μεύ­ουν γιὰ ἐξέταση βλαβῶν, ἐγχειρήσεων καὶ ἀκρωτηριασμῶν. Αινιγματωδη τὰ Τοξότης, Αἰγόκερως· ἐνίοτε προστί­θονται καὶ τὰ Καρκίνος, Ταῦρος καὶ Σκορπιός. Κυρτοειδη τὰ Ἰχθεῖς, Καρκίνος, Σκορπιός, ποὺ σημαί­νουν κύρτωση ἢ ἄλλη κάκωση τῆς ῥάχης. Περισσομελη τὰ Καρκίνος καὶ Σκορπιός, ποὺ σημαίνουν πλεο­νά­­ζοντα ἄκρα. Διχρωμα τὰ καλού­μενα ἰχθυακά, ἐπειδὴ ἡ Σελήνη ἢ ὁ ὡρο­σκόπος ἐκεῖ σημειο­δοτεῖ λειχῆνες, διχρωμία δέρματος, ἢ δερμα­τικὰ προβλήματα. Ιχθυακα εἶναι τὰ Ἰχθεῖς, Καρκίνος, Σκορπιός, καὶ μερικῶς ὁ Αἰγόκερως. Λέγονται καὶ λεπρωδη ἐπειδὴ ἔχουν λέπια, γι’ αὐτὸ κατα­τάσσεται ἐκεῖ καὶ ὁ Σκορπιός. Σπαστικα καὶ πολυ­κίνητα τὰ Καρκίνος, Σκορπιὸς καὶ Ἰχθεῖς, διότι ἡ Σελήνη ἐκεῖ σημειο­δοτεῖ πιθανὰ νευρο­λογικὰ προβλήματα. Επιληπτικα ἢ μανιώδη Ταῦρος, Λέων, Σκορπιός, Ἰχθεῖς. Ὅλα αὐτὰ χρησι­μεύουν γιὰ ἐξέταση βλαβῶν, κακώσεων, ἀκρω­τη­­ρια­σμῶν, δυσμορφίας, καὶ σωμα­τικῶν παθῶν.
  Θηριωδη τὰ Καρκίνος, Σκορπιός, Αἰγόκερως, Ἰχθεῖς· ἐνίοτε προστί­θεται καὶ ὁ Λέων. Ἐπὶ καθο­λικῶν προγνώσεων δίδουν σημεῖα ποὺ ἀφοροῦν τὰ ἄγρια ζῷα.
  Αφωνα τὰ Καρκίνος, Σκορπιός, Ἰχθεῖς, ὡς μὴ ἔχοντα φωνή. Τὰ ἄφωνα καὶ τὰ φωνήεντα χρησι­μεύουν γιὰ θέματα ὁμιλίας, λόγου, καὶ καλῆς φωνῆς.

Δωρόθεος  Ἡφαιστίων  Ῥητόριος  Πτολεμαῖος

Μελοθεσία

  Ἡ μελοθεσία χρησιμοποιεῖται συνδυαζομένη μὲ τοὺς κλήρους τῆς τύχης, τοῦ δαίμονος, καὶ τοῦ σίνους, καθὼς καὶ τῶν κυριάρχων πλανητῶν τους. Σημαίνει τὶς σωματικὲς κακώσεις, ἀτυχήματα, ἀσθένειες, καὶ τὰ ψυχικὰ πάθη. Ὁ Σκορπιὸς κυβερνᾷ τὰ γεννητικὰ ὄργανα, τὴν κύστη, τοὺς βουβῶνες, καὶ τὴν ἔδρα (ἱερὸ ὁστό), καὶ ὅλα τὰ σχετικὰ αἴτια καὶ συμπτώματα. Ἐξ αίτίας τοῦ κεντριοῦ του προκαλεῖ ἀμαυρώσεις, ἐπισκιασμούς τῶν ὀφθαλμῶν, λιθιάσεις, στραγγουρίες, κῆλες καὶ βρογχοκῆλες, ἀρρητοποιίες, πολυκοινίες, συριγγώματα, καρκινώματα, αἱμορραγίες.

  Κυριεύει δὲ γραμμάτων θ′ καὶ υ′.

  Ῥητόριος

 
Ο Σκορπιός και οι τρεις δεκανοί, Βίβλος των Θαυμάτων (Kitab Al Bulhan, του Abd al-Hasan Al-Isfahani)
Γενέθλια ἀστρολογία: Ἥλιος ἢ Ὡροσκόπος Σκορπιός

Ἥλιος

  Οἰ τρεῖς δεκανοὶ τοῦ Σκορπιοῦ ὀνομάζονται Στωχνήνε ὁ πρῶτος, Σεσμέ ὁ δεύτερος καὶ Σισιεμέ ὁ τρίτος. Ὁ πρῶτος δεκανὸς φέρει πρόσωπο Ἄρεως, ὁ δεύτερος Ἡλίου καὶ ὁ τρίτος Ἀφροδίτης. Ἐπειδὴ ὁ Ἥλιος σημαίνει τὰ ψυχικά, εὑρεθεὶς ἐπὶ τοῦ πρῶτου δεκανοῦ ὑποδεικνύει ψυχὴ ἀνδρεία, θυμική, πολεμοχαρή, ποὺ ἀγαπάει τὰ ὅπλα καὶ τὰ ὅμοια. Ὡς πρὸς τὸν βίο σημαίνει ὠφέλεια ἀπὸ ἑρμαϊκὰ καὶ ὡς κληρονόμος θὰ ἀναδειχθεῖ μὲ ἔνδοξες πράξεις. Ἐπὶ τοῦ δευτέρου ὑποδεικνύει ψυχὴ λαμπερή, φιλόδοξη, φιλότιμη καὶ διόλου πολεμοχαρή. Ὡς πρὸς τὸν βίο σημαίνει κινδύνους κατὰ τὴν νεότητα. Ἐπὶ τοῦ τρίτου ὑποδεικνύει ψυχὴ μὲ θηλυκὰ χαρίσματα, θηλύμορφη, ἔπαισχρη, ἐρωτικὴ καὶ τὰ ὅμοια. Ὡς πρὸς τὸν βίο σημαίνει αὐτοὺς ποὺ θὰ γίνουν στρατιῶτες ἢ θὰ ἐργασθοῦν γενικότερα εἰς τὸν στρατό, θὰ εἶναι πολύχρονοι, θὰ θάψουν τὸν ἢ τὴν σύζυγό τους καὶ θὰ πλουτίσουν κατὰ τὰ γηρατειά.

Ἡφαιστίων  Ῥητόριος

Ὡροσκόπος

  Τὰ φυσικὰ χαρακτηριστικὰ ποὺ σημειοδοτεῖ εἶναι σκουρόδερμος, μελανοφθάλμος, αὐστηρός, σγουρόμαλλος, λεπτόφωνος, εὔψυχος, ταχεῖς καὶ ὑπερόπτης. Ἀναλόγως καὶ τὴν θέση τῶν κυριάρχων πλανητῶν (ὁ Ἄρης, καὶ οἱ Τριγωνοκράτορες Ἄρης, Ἀφροδίτη) οἱ γεννηθέντες γίνονται δόλιοι, πονηροί, ἅρπαγες, φονικοί, προδότες, ἀμετάβλητοι, ὑπαρχόντων καταστροφικοί, λαθρεπίβουλοι, κλέπτες, ἐπίορκοι, ἐπιθυμητὲς ἀποκτημάτων τῶν ἄλλων, συνεργοὶ φόνων ἢ δηλητηριάσεων ἢ κακούργων πραγμάτων, μισοῦντες τὴν οἰκογένειά τους.

Ῥητόριος  Οὐάλης

Ο Σκορπιός και οι τρεις δεκανοί, Βιβλίο των Θαυμάτων, Αλ Ισφαχανί, Scorpio Skorpios Kitab Al Bulhan, Abd al Hasan Al Isfahani, 1390Ὁ ἀστερισμὸς τοῦ Σκορπιοῦ καὶ οἱ τρεῖς δεκανοί, Βίβλος τῶν Θαυμάτων (Kitab Al Bulhan), χειρόγραφο περὶ ἀστρολογίας, ἀστρονομίας, γεωμαντείας τοῦ Ἀμπντ ἀλ-Χασὰν Ἀλ Ἰσφαχανὶ (Abd al-Hasan Al-Isfahani), 1390.

Οἱ Δεκανοὶ ἀναλυτικὰ

  Ὁ ὡροσκόπος σημαίνει τὴν φυσικὴ ἐμφάνιση καὶ δίδει σημαντικὲς ἐνδείξεις περὶ τοῦ βίου. Ἡ θέση καὶ ὄψεις τοῦ κυριάρχου πλανήτη τοῦ ζῳδίου, ἡ θέση καὶ ὄψεις τῶν Τριγωνοκρατόρων, καθὼς καὶ ὁρισμένοι ἄλλοι παράγοντες χρειάζεται νὰ ἐξετασθοῦν διότι ἀσκοῦν σημαντικὴ ἐπιρροὴ ὡς πρὸς τὸ συνολικὸ ἀποτέλεσμα. Ὁ Ἡφαιστίων ἀρχίζει τὴν ἑρμηνεία τῶν Δεκανῶν μὲ τὴν φράση “ἐὰν δὲν εἶναι ἀντίθετη κάποια ἄλλη ἀστρικὴ αἰτία…”, κάτι ποὺ ἰσχύει γενικότερα εἰς τὴν ἑρμηνευτικὴ σύνθεση ἑνὸς ὡροσκοπίου. Παρατίθεται καὶ ἡ ἐκδοχὴ τοῦ Ῥητορίου, ποὺ συχνὰ διαφέρει ἀρκετὰ ἀπὸ τοῦ Ἡφαιστίωνος.

– Α′ Δεκανὸς

  Κατὰ Ἡφαιστίωνα, ὅσοι ἔχουν τὸν ὡροσκόπο ἐν πρώτῳ δεκανῷ Σκορπιοῦ θὰ εἶναι ἔξυπνοι, πεπαιδευμένοι, δίκαιοι, θὰ ἀποχωριστοῦν ἀπὸ τοὺς γονεῖς τους, θὰ περιπέσουν σὲ ζημίες καὶ θὰ ἀλλάξουν τόπους· κατόπιν θὰ τοὺς ὑπακοῦνε, θὰ κυριεύσουν τόπους καὶ ἀποκτήματα καὶ θὰ χαρίσουν πολλά. Ἐὰν ἡ Ἀφροδίτη σχηματίζει ὄψη θὰ γίνουν τεχνίτες χρυσοῦ καὶ ἀργύρου, θὰ ἀποκτήσουν χρήματα καὶ θὰ εὐνοηθοῦν ὑπὸ γυναικῶν, ἐνῶ κάποιοι θὰ συνευρεθοῦν καὶ θὰ τεκνοποιήσουν μὲ τὶς ἀδελφές τους. Ὡς πρὸς τὰ φυσικὰ χαρακτηριστικὰ ὡραία ὄψη, τραῦμα εἰς τὴν κεφαλή, μεγάλοι ὀφθαλμοί, πλατὺ στῆθος καὶ ὤμοι, μὲ σημάδι ἐπὶ τὸν ἀριστερὸ πόδα καὶ ἄλλο ἕνα ἐπὶ τὴν δεξιὰ χείρα. Κρίσιμα καὶ πλέον σημαντικά ἔτη τοῦ βίου τους ἔχουν καταγραφεῖ τά: 9ο, 12ο, 22ο, 33ο, 42ο, 56ο, 63ο, 69ο, 76ο, 85ο, καὶ 93ο.

  Κατὰ Ῥητόριο θὰ περιπλανηθοῦν ἀδίκως, θὰ ἐκτεθοῦν εἰς πολλοὺς κινδύνους, θὰ εἶναι ἀνδρεῖοι καὶ μετρημένοι εἰς τὴν ζωή τους.

– Β′ Δεκανὸς

  Κατὰ Ἡφαιστίωνα, ὅσοι ἔχουν τὸν ὡροσκόπο ἐν δευτέρῳ δεκανῷ Σκορπιοῦ θὰ εἶναι σπουδαῖοι, πλούσιοι, ἀρχοντικοί, πεπαιδευμένοι, μὲ γλυκύτητα λόγου, σώφρωνες, θὰ ἀποκτήσουν πολλὰ ἀγαθὰ μὲ δική τους προσπάθεια, γνωστοὶ σὲ πολλοὺς καὶ θὰ τοὺς ὑπηρετήσουν ἐλεύθεροι ἐπίσης, θὰ κατέχουν ἀπὸ πολλὲς τέχνες καὶ ἀπὸ μουσική, καὶ ἀπὸ τὴν παλαίστρα. Ἐνίοτε κάποιοι θὰ γίνουν ναύκληροι, καὶ ἄλλοι στρατοπεδάρχες. Ἐὰν ὁ πλανήτης τοῦ Ἄρεως βλέπει τὸν δεκανό, θὰ ἐπιφέρει τομές, καψίματα, καὶ σπασμοὺς περὶ τὰ ἄκρα. Ὡς πρὸς τὰ φυσικὰ χαρακτηριστικὰ μέτριο ὕψος, μεγάλη κεφαλή, ὄμορφη ὄψη καὶ χάριτωμένα μέλη, καὶ μὲ σημάδι περὶ τὸν κόλπο καὶ τὴν ὀσφύ. Κρίσιμα καὶ πλέον σημαντικά ἔτη τοῦ βίου τους ἔχουν καταγραφεῖ τά: 7ο, 11ο, 22ο, 33ο, 42ο, 57ο, 61ο, 73ο, 84ο, καὶ 89ο.

  Κατὰ Ῥητόριο θὰ εἶναι ἐργατικοί, νουνεχεῖς, ἰσχυρογνώμονες, θὰ ἀποδημήσουν, θὰ μετέχουν σὲ μεγάλα πράγματα, θὰ εἶναι ἄτεκνοι καὶ θὰ ὑποστοῦν κάποια σωματικὴ βλάβη.

– Γ′ Δεκανὸς

  Κατὰ Ἡφαιστίωνα, ὅσοι ἔχουν τὸν ὡροσκόπο ἐν τρίτῳ δεκανῷ Σκορπιοῦ θὰ ὑποστοῦν ζημίες, ἀνωμαλίες καὶ ξενιτεῖες ἐνῶ ἡ τύχη τους θὰ εἶναι ἄστατη. Θὰ ἀρρωστήσουν καὶ ψυχικῶς καὶ σωματικῶς, καὶ θὰ ὑποστοῦν ἐπιθέσεις ἀπὸ ἐπιβουλὴ ἐχθρῶν. Τὰ τοῦ γάμου θὰ εἶναι ἀκατάστατα (διότι θὰ μίγονται μὲ πρόσωπα ποὺ εἶναι δοῦλοι ἢ παντρεμένοι ἢ θὰ ἔχουν κάποια σωματικὴ βλάβη) καὶ θὰ λυπηθοῦν ἀπὸ τά τέκνα τους. Μετὰ τὴν νεότητα θὰ ἀποκτήσουν πολλὰ ἀγαθά, θὰ γίνουν ἄρχοντες ἄλλων τόπων καὶ θὰ ἔχουν καλὸ τέλος. Ἐὰν ὀ πλανήτης τῆς Ἀφροδίτης βλέπει τὸν δεκανό, θὰ εἶναι ἐρωτικοὶ καὶ εὐνοημένοι εἰς τὰ ἐρωτικά τους, καὶ θὰ ἀποκτήσουν φήμη ἀπὸ ἐπιτεύγματα σχετικὰ μὲ τὴν μουσική, τὸν ρυθμό, τὸ χρυσὸ καὶ τὸ ἀσήμι. Ὡς πρὸς τὰ φυσικὰ χαρακτηριστικὰ μικρὸ ὕψος, μελαχροινοί, λαίμαργοι, μὲ σωματικὸ ἐλάττωμα, θὰ γίνουν στόχος ἐπιβουλῶν καὶ θὰ πεθάνουν ἀπὸ φάρμακα καὶ δηλητήρια. Κρίσιμα καὶ πλέον σημαντικά ἔτη τοῦ βίου τους ἔχουν καταγραφεῖ τά: 3ο, 9ο, 14ο, 18ο, 22ο, 31ο, 43ο, 55ο, 65ο, 74ο, 83ο, καὶ 87ο.

  Ἐὰν κάποιος ἔχει ὡροσκόπο τὸ διάστημα μεταξὺ Σκορπιοῦ καὶ Τοξότη, ποὺ ὀνομάζεται μεσεμβόλημα, θὰ ἐκδιωχθεῖ ὑπὸ τῶν γονέων· ἐὰν ὅμως ὁ πλανήτης τοῦ Διὸς σχηματίζει ὄψη τότε θὰ ἀνακάμψει ὡς πρὸς τοὺς γονεῖς ἢ θὰ υἱοθετηθοῦν ἀπὸ ἄλλους.

  Κατὰ Ῥητόριο θὰ εἶναι στρεβλοί, πονηροί, θὰ κακοπάθουν, θὰ ὀργίζονται μὲ πολλὰ καὶ θὰ ἀδικήσουν πολλούς, θὰ ἐγκαταλείψουν τοὺς συγγενεῖς τους, καὶ θὰ εἶναι κακόβιοι καὶ ὀλιγοχρόνιοι.

Ἡφαιστίων  Ῥητόριος

Ὅρια & Λαμπρὲς Μοῖρες

  Ὅταν ὁ ὡροσκόπος ἢ κάποιος πλανήτης εὑρίσκεται ἐν ζῳδίῳ ἀγαθοποιοῦ καὶ τυγχάνει ἐν ὁρίῳ ἀγαθοποιοῦ – ὁ ὁποῖος ἔχει σημαντικὴ θέση εἰς τὸ ὡροσκόπιο – τότε ἀγαθοποιεῖ τὴν τύχη. Ἐὰν πάλι εὑρίσκεται ἐν ζῳδίῳ ἀγαθοποιοῦ ἀλλὰ ἐν ὁρίῳ κακοποιοῦ, μειώνεται τὸ ἀγαθὸ τῆς τύχης. Ἐὰν εἶναι ἐν ζῳδίῳ κακοποιοῦ καὶ ἐν ὁρίῳ κακοποιοῦ, χειροτερεύει καὶ ἀμαυρώνει τὴν τύχη. Τὰ ὅρια λοιπὸν ἐνεργοῦν μεταβάλλοντας τὸ ἀποτέλεσμα τῶν πλανητῶν. Οἱ λαμπρὲς μοῖρες ἐπίσης ἔχουν ἰσχυρὰ ἀγαθοποιὰ ἐπίδρασι. (Ἐδῶ: ὅρια & λαμπρὲς μοῖρες Ἡφαιστίωνος – τὰ ὑπόλοιπα περιλαμβάνει ὁ πίνακας τῆς ἀρχῆς τῆς σελίδος).

1° – 7°, Ἄρεως εὔκολα θορυβοῦνται, κινητικές, ἄστατες, ὀργίλες, ἐλευθερόγλωσσες, μεγαλόφρονες, ἐνδεικτικὲς αὐτῶν ποὺ σπανίως ἀποκτοῦν τέκνα, πολυάδελφες, ἀνώμαλες ὡς πρὸς τὴν τύχη, διάπυρες, κατάλληλες γιὰ τὰ στρατιωτικά καὶ τὶς ἀποδημίες
8° – 11°, Ἀφροδίτης εὐτυχεῖς εἰς τὰ τοῦ γάμου, θεοσεβεῖς, ἀγαπητὲς ἀπὸ ὅλους, φιλοτέκνες, εὔπορες, εὐνοϊκὲς γιὰ τὴν ἐκλογὴ εἰς ὅλα τὰ ἀξιώματα, ἡδύβιες
12° – 19°, Ἑρμοῦ ὁπλικές, ἀγωνιστικές, βραβείων ἐνδεικτικές, καὶ ὄχι εὐκαταφρόνητες σὲ διαγωνισμοὺς μὲ πικροὺς λόγους· εἶναι καὶ πολύσπορες· καὶ εἰς τὸ σύνολό τους κακεντρεχεῖς ὡς πρὸς τὴν διάνοια, εἰδικὰ ἐναντίον αὐτῶν ποὺ σχεδιάζουν ἢ κάνουν κάτι πονηρό
20° – 24°, Διὸς πολύτεχνες, εὐτυχεῖς γιὰ ἀρχιερεῖς, φέροντας δόξα καὶ ἀξιώματα ἡγετικά ποὺ περιβάλλονται μὲ χρυσὸ καὶ πορφύρα σὲ ὅσων τὸ ὡροσκόπιο προλέγει σπουδαιότητα, εὐεργετικές, καὶ εἰς τὸ σύνολό τους φιλάνθρωπες καὶ φιλόθεες
25° – 30°, Κρόνου τιμωρητικές, ἐνδεικτικὲς αὐτῶν ποὺ σπανίως ἀποκτοῦν τέκνα, αὐτῶν ποὺ σπανίως ἔχουν ἀδέλφια, καὶ ὅσων μισοῦν τοὺς συγγενεῖς τους· ἐπίσης ἐνδεικτικὲς δηλητηριαστῶν, μελαγχολικῶν, μισογυναίων, ἔχοντας κρυφὲς βλάβες, καὶ εἰς τὸ σὐνολό τους τιμωρητικότατες καὶ καταραμένης μοίρας, ἐνδεικνύοντας ἐκείνους ποὺ μισοῦνται καὶ ὑπὸ θεῶν καὶ ὑπὸ ἀνθρώπων· ἐχθρευόμενοι ἀπὸ τοὺς ἀνωτέρους τους καὶ περιφρονούμενοι ἀπὸ τοὺς κατωτέρους
7°, 10°, 14°, 20°, 30° λαμπρὲς μοῖρες

Οὐάλης  Πορφύριος

Παρανατέλλοντες

  Παρανατέλλοντες ἀστέρες εἶναι γενικῶς οἱ λαμπρότεροι ἀστέρες ἄλλων ἀστερισμῶν (α′ και β′ μεγέθους), βορειοτέρως ἢ νοτιοτέρως τοῦ ζῳδιακοῦ, κείμενοι  ἐπὶ τοῦ ἰδίου ἐκλειπτικοῦ μήκους. Ἐὰν εὑρεθοῦν παρανατέλλοντες εἰς τὴν μοίρα τοῦ ὡροσκόπου ἢ τοῦ μεσουρανήματος ἢ σχηματίζοντες ὄψη μὲ τὸν Ἥλιο ἢ τὴν Σελήνη ἢ μαζὶ μὲ ἄλλον πλανήτη τότε ἀλλάζουν τὴν γένεση κατὰ τὴν κράση ποὺ ἔχουν, δηλαδὴ ἐὰν εἶναι ἀγαθοποιοὶ καλλιτερεύουν τὴν τύχη κι ἐὰν εἶναι κακοποιοὶ τὴν χειροτερεύουν. Οἱ παρανατέλλοντες τοῦ Σκορπιοῦ εἶναι:

 
ΟΝΟΜΑΚΡΑΣΗΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΜΕΓΕΘΟΣΜΟΙΡΑ ΣΚΟΡΠΙΟΥ
α′ Κενταύρου, Ῥιτζὶλ Ἀφροδίτης – Διὸς 0,10 12° 00′
α′ Ὀφιούχου, Ῥὰς ἀλ-Χαουά Κρόνου – Ἀφροδίτης 2,1 28° 30′
 

  Ὁ ἐπὶ τοῦ δεξιοῦ ποδὸς τοῦ Κενταύρου, α′ Κενταύρου, μεγέθους πρώτου καὶ κράσεως Ἀφροδίτης καὶ Διός, ὅταν τύχῃ ἐπὶ τῆς μοίρας τοῦ ὡροσκόπου ἢ τοῦ μεσουρανήματος σημαίνει τοὺς καθάριους, τοὺς ἀπολαυστικούς, τοὺς φιλόκαλους καὶ φιλόμουσους, τοὺς φιλόθεους, τοὺς φιλόδωρους, τοὺς φρόνιμους, φιληκόους καὶ καλοὺς συμβούλους, μὲ σεμνότητα μεγαλόψυχους, εὐγνώμονες, εὐσχήμονες πρὸς τὰ ἀφροδίσια ἢ καὶ ἀπὸ γυναικείων προσώπων ὠφελούμενους, μεγάλους καὶ ἀγαθούς, μᾶλλον ξανθότριχες καὶ ὄμορφους, καὶ ἁπαλόσωμους, ἀκόμη περισσότερο ἐὰν ὁ ἀστέρας αὐτὸς ἐπιθεωρῇ τὴν Σελήνη.

Ἀντάρης, α′ Σκορπιοῦ

  Ὁ Ἀντάρης, α′ Σκορπιοῦ, νότιος, μεγέθους δευτέρου καὶ κράσεως Διὸς καὶ Ἄρεως ὅταν τύχῃ ἐπὶ τῆς μοίρας τοῦ ὡροσκόπου ἢ τοῦ μεσουρανήματος σημαίνει τοὺς ἐνδόξους καὶ στρατηγικούς, ποὺ θὰ ὑποτάξουν ἢ θὰ κυβερνήσουν χῶρες καὶ πόλεις καὶ ἔθνη, φοβεροὺς ἀνθρώπους καὶ ἡγεμόνες καὶ στρατηλάτες, διοικητικούς, ὁρμητικούς, ἀνυπότακτους, ἔχοντας παρρησία, φιλόνεικους, ἱκανούς, ἔξυπνους, ἀνδρείους, νικηφόρους, μὲ πολλὰ ἀποκτήματα καὶ πλουσίους, μεγαλόψυχους καὶ φιλότιμους, ποὺ ἀγαποῦν τὸ ὡραῖο, ἂν καὶ δὲν ἔχουν πάντα τέλος καλό.

  Ὁ δὲ Ἀντάρης ἐπὶ τοῦ 7ου τόπου, ποὺ εἶναι τοῦ γάμου, φέρνει διὰ γυναικείων προσώπων μεγάλες εὐτυχίες καὶ κληρονομιές. Καὶ συχνὰ ὅταν πρόκειται γι’ ἀρσενικὴ γέννηση, οἱ γυναῖκες τους ἐπίσης γίνονται διάσημες καὶ πλούσιες ἀλλὰ ὄχι πολυχρόνιες διότι ὁ Ἀντάρης δύει εὐθέως.

  Εἰδικῶς κάποια ζῴδια καὶ ἀπλανεῖς ἀστέρες ὅταν τύχουν ἐντὸς τοῦ 9ου τόπου, ποὺ ὀνομάζεται ὁ περὶ θεῶν, ἢ τοῦ ὑπογείου / 4ου τόπου ἢ καὶ ὡροσκοποῦντες παρέχουν σημαντικὴ θεία βοήθεια διὰ ὁραμάτων ἢ διὰ ὀνείρων. Ὁ Σκορπιὸς ἐκεῖ εὑρισκόμενος, καὶ ἀκόμη περισσότερο ἡ 28η μοίρα του, ὅπου εἶναι ὁ λαμπρὸς τοῦ Ὀφιούχου, διὰ Ἀσκληπιακῆς ἢ Σαραπιακῆς ἐπιφανείας ἢ δυνάμεως, ἢ μέσα ἀπὸ τὶς συναστρίες ἀρίστων ἰατρῶν θεραπεύει τοὺς γεννηθέντες μὲ αὐτὴν τὴν συνθήκη.

Ῥητόριος