Ὁ ζῳδιακὸς ἀστερισμὸς τῆς Παρθένου εἶναι ὁ ἕκτος τοῦ Ζῳδιακοῦ καὶ ἕβδομος κατὰ σειρὰ ἀπὸ ἐαρινῆς ἰσημερίας, ὁ δὲ Ἥλιος διελαύνει ἀπὸ αὐτὸν περίπου τὸν πρῶτον μῆνα τοῦ φθινοπώρου
Τὸ δωδεκατημόριον τῆς Παρθένου χαρακτηρίζεται ὡς: γεῶδες, δίσωμο, θηλυκό, νυκτερινό. Εἶναι ὁ ὁ νυκτερινὸς οἶκος Ἑρμοῦ, ἐναντίωμα Διός, ὕψωμα Ἑρμοῦ περὶ τὴν 15η μοίρα καὶ ταπείνωμα Ἀφροδίτης περὶ τὴν 20η μοίρα. Ὁ Ταῦρος, ἡ Παρθένος καὶ ὁ Αἰγόκερως σχηματίζουν τὸ Τρίγωνο τῆς Γῆς. Τριγωνοκράτορες εἶναι πρώτη ἡ Ἀφροδίτη καὶ δεύτερη ἡ Σελήνη γιὰ ἡμερινὰ ὡροσκόπια, πρώτη ἡ Σελήνη καὶ δεύτερη ἡ Ἀφροδίτη γιὰ τὰ νυκτερινά, καὶ τρίτος ὁ Ἄρης ἐπίκοινος καὶ βοηθητικός. Ὁ Ῥητόριος τὸ συσχετίζει μὲ τὸν βόρειο ἄνεμο. Ὁ Πτολεμαῖος τὸ χαρακτηρίζει νοτιοανατολικὸ καὶ τὸ συσχετίζει μὲ τὴν νότια Μεγάλη Ἀσία ὡς πρὸς τὶς γενικὲς προβλέψεις χωρῶν.
Καθολικὲς ἐπισημασίες περὶ ἐκλείψεων, φάσεων ἢ ἄλλων ἀστρολογικῶν σημείων ἐν Παρθένῳ
Οἱ γενικὲς προγνώσεις ποὺ ἀφοροῦν χῶρες συχνὰ ὀνομάζονται καθολικὲς ὑπὸ τῶν ἑλληνιστικῶν ἀστρολόγων. Μετεωρολογικὰ φαινόμενα, ἐκλείψεις, στηριγμοὶ πλανητῶν, σημαντικὲς σύνοδοι ἢ ἄλλα σημεῖα δίδουν ἐνδείξεις καιρικές, γεωργικὲς καὶ κτηνοτροφικές, ἀναλόγως τὸ μέρος τοῦ ἀστερισμοῦ ὅπου παρατηροῦνται. Ἡ Παρθένος γενικὰ σημαίνει ὑγρασία καὶ βροντή. Ὡς πρὸς τὰ μέρη της, τὰ πρῶτα σημειοδοτοῦν θερμότητα καὶ φθορά, τὰ μέσα σημαίνουν εὔκρατο καιρό, ἐνῷ τὰ τέλη της ὑγρασίαν καὶ ὄμβρους. Τὰ ἄνω τῆς ἐκλειπτικῆς κείμενα μέρη της σημειοδοτοῦν ἀνέμους, τὰ ὑπὸ τῆς ἐκλειπτικῆς εὔκρατο καιρό.
Ἀστέρων Παρθένου δυνάμεις
Οἱ σταθεροὶ ἀστέρες, ἰδίως οἱ λαμπρότατοι, ἔχουν ἐπίδραση ὁμοιάζουσα μὲ αὐτὴν τῶν πλανητῶν ἀλλὰ ἀσθενεστέρα καὶ μεμιγμένη. Οἱ ἀστέρες τῆς ἀρχῆς τοῦ δωδεκατημορίου ὅπου εἶναι ἡ κεφαλὴ καθὼς ἐπίσης κι αὐτὸς ἐπὶ τὸ ἄκρο τοῦ νοτίου πτεροῦ ἔχουν τὴν ἐπίδραση τοῦ Ἑρμοῦ καὶ ἠπιότερα τοῦ Ἄρεως· οἱ δὲ ὑπόλοιποι λαμπροὶ τοῦ πτεροῦ κι ἐκεῖνοι κατὰ τὰ περιζώματα ἔχουν τὴν ἐπίδραση τοῦ Ἑρμοῦ καὶ ἠπιότερα τῆς Ἀφροδίτης. Ὁ λαμπρὸς ἀστέρας τοῦ βορείου πτεροῦ, ὁ καλούμενος Προτρυγητήρ, εἶναι σὰν κράμα Κρόνου καὶ Ἑρμοῦ, καὶ ὁ καλούμενος Στάχυς ἔχει τὴν ἐπίδραση τῆς Ἀφροδίτης καὶ ἠπιότερα τοῦ Ἄρεως. Τέλος ἐκεῖνοι τῶν ἄκρων τῶν ποδῶν, καθὼς καὶ τὸ Σύρμα καὶ οἱ πέριξ αὐτοῦ ἔχουν τὴν ἐπίδραση τοῦ Ἑρμοῦ καὶ ἠπιότερα τοῦ Ἄρεως.
Ὁ Ῥητόριος προσδιορίζει μοιρικὰ διαστήματα κατὰ τὴν ἀνατολὴ τοῦ ζῳδίου, ἀλλὰ ὄχι ἰδιαιτέρως ἀκριβή: Ἀνατέλλουν ἀπὸ 1° – 3° ἡ κεφαλή, 4° – 6° ἡ μύτη, 7° – 10° ὁ τράχηλος, 11° – 13° ὁ βραχίων, 14° – 18° οἱ δάκτυλοι, 19° – 21° οἱ στάχυες, 22° – 23° οἱ κνῆμες, ἀπὸ 24° – 27° τὰ πρὸς βορρᾶ καὶ 28° – 30° τὰ πρὸς νότο.
Συνανατέλλουν πρὸς βορρᾶ τὸ σῶμα τοῦ Ἀρκτοφύλακος, καὶ πρὸς νότο τὰ ἰστία τῆς Ἀργοῦς. Δύνουν πρὸς βορρᾶ ἡ Ἀνδρομέδα μέχρι τῆς ζώνης καὶ πρὸς νότο τὰ πρῶτα τοῦ Ἠριδανοῦ. Καθὼς ἡ Παρθένος ἀνατέλλει ἀκολουθεῖται ὑπὸ τοῦ Κρατῆρος καὶ τοῦ Κόρακος ἀνατέλλοντων πρὸς νότο.
Χῶρες ὑπὸ τῆς Παρθένου
Γιὰ καθολικὲς προγνώσεις περὶ χωρῶν, ὑπάρχει πληθώρα πηγῶν καὶ συσχετισμῶν· ἡ δὲ ἔκθεση ὡς πρὸς τὰ μέρη χρησιμεύει γιὰ προγνώσεις ποὺ ἀφοροῦν ἐκείνους τους τόπους. Ὁ Ἡφαιστίων ἀρχίζει ἀπὸ τοὺς στίχους τοῦ Δωροθέου:
Ὑπ’ αὐτὴν κεῖται ὅλη ἡ Ῥόδος, οἱ τῶν Κυκλάδων νῆσοι ἐρωτικές
τὰ δρύινα δάση τῆς Ὠγυγίας, ποὺ οἱ Ἀρκάδες κατοικοῦν,
ὁ Ὠκεανός μὲ τὰ μεγάλα ῥεύματα, ὁ βαθύδινος,
ἡ Ἀχαΐα, κaι ἡ Λακωνία, ποὺ οἱ Λάκωνες κατοικοῦν.
Τὰ κατὰ μέρος εἶχαν ὁρισθεῖ ἀπὸ τὸν Ἵππαρχο καὶ τοὺς παλαιοὺς Αἰγυπτίους ὡς ἐξῆς: Πρὸς τὰ νότια ἡ Ἰωνία, πρὸς τὰ μέσα ἐξ ἀριστερῶν ἡ Ῥόδος καὶ ἡ Πελοπόννησος, πρὸς τὸ Σύρμα ἐξ ἀριστερῶν ἡ Ἀρκαδία καὶ ἡ Κυρήνη, πρὸς τὴν δεξιὰ χεῖρα ἡ Δωρίς, πρὸς τὴν ἀριστερὰ ἡ Σικελία καὶ πρὸς τὸν Στάχυ ἡ Περσική.
Τὰ κατὰ μέρος ποὺ παραθέτει ὁ Οὑάλης εἶναι: ἡ Βακτριανή, ἡ Σινική, ἡ περιοχὴ τῆς Κασπίας, ἡ Θηβαΐς, ἡ Ὄαση, ἡ Τρωγλοδυτία, ἡ Ἰταλία, ἡ Λιβύη, ἡ Ἀραβία, ἡ Αἴγυπτος, ἡ Αίθιοπία, ἡ Καρχηδόνα, ἡ Σμύρνη, τὰ ὅρη τοῦ Ταύρου, ἡ Κιλικία, καὶ ἡ Σινώπη.
Ὁ Πτολεμαῖος δίδει διαφορετικὲς χῶρες, ποὺ προέρχονται ἀπὸ τὸν συσχετισμὸ τῶν τεταρτημορίων τῆς οἰκουμένης καὶ τῶν ζῳδιακῶν τριγώνων: Μεσοποταμία, Βαβυλωνία, Μέση Αἰθιοπία, Ἀσσυρία, Ἑλλάς, Ἰωνία, Ἀχαΐα, Κρήτη. Ὁ δὲ Ῥητόριος ἀκολουθεῖ τὸν Πτολεμαῖο.
Ζῳδιακὴ διάταξη, τρίγωνο, ἐνέργειες καὶ μορφώσεις, λοιπὲς ποιότητες
Ορθα καλοῦνται τὰ ζῴδια Καρκίνος, Λέων, Παρθένος, Ζυγός, Σκορπιός, Τοξότης. Ὅταν ὡροσκοποῦν τὰ ὀρθὰ χωρὶς ὄψεις κακοποιῶν τὰ ἔργα καὶ τὰ ἐγχειρήματα τελοῦνται εὐκόλως καὶ ὁλοκληρώνονται γοργὰ καὶ ἄνευ ἐμποδίων. Μὲ ὄψεις κακοποιῶν ἡ ἔκβαση εἶναι ἀβέβαια.
Τὰ δισωμα ἢ εὐμετάβλητα Δίδυμοι, Παρθένος, Τοξότης, Ἰχθεῖς εἶναι κοινωνοὶ δύο φύσεων, καὶ ὑποδεικνύουν διπλὸ ἢ ἀνάμικτο ἀποτέλεσμα. Ἐπίσης χρησιμεύουν γιὰ προγνώσεις τῆς ἡγεσίας καὶ τῶν πολιτῶν.
Τὰ νυκτερινα Ταῦρος, Καρκίνος, Παρθένος, Σκορπιός, Αἰγόκερως, Ἰχθεῖς εὐνοοῦν πράξεις καὶ ἔργα ποὺ γίνονται τὴν νύκτα.
Υποτακτικα χαρακτηρίζονται τὰ ζῴδια Ταῦρος, Καρκίνος, Παρθένος, Σκορπιός, Αἰγόκερως, Ἰχθεῖς, ἐπειδὴ ὁ Ἥλιος ἢ ἡ Σελήνη ἐκεῖ χωρὶς νὰ εἶναι ἐπίκεντροι ἢ νὰ δορυφοροῦνται ὑπὸ ἀγαθοποιῶν σημαίνουν δυστυχία, πενία καὶ δουλεία.
Χερσαια εἶναι τὰ Κριός, Ταῦρος, Δίδυμοι, Λέων, Παρθένος Ζυγός, Σκορπιός. Χρησιμεύουν ἐπὶ καθολικῶν προγνώσεων γιὰ τὴν γῆ, τὰ χερσαῖα ζῷα καὶ θέματα κτηνοτροφίας.
Αγονα καὶ στεῖρα εἶναι τὰ Παρθένος, Αἰγόκερως, Ὑδροχόος· συγκαταλέγεται καὶ ὁ Λέων διὰ τὸ μονοτεκεῖν. Χρησιμεύουν γιὰ θέματα γεωργίας, σπορᾶς, καὶ ἀλλοῦ π.χ. περὶ τεκνοποιίας.
Καθαρια περὶ τὶς μίξεις εἶναι τὰ Δίδυμοι, Παρθένος, Ζυγός, Ὑδροχόος. Χρησιμεύουν γιὰ θέματα γάμου, μοιχείας, ὅπως καὶ τὰ ἀσελγή.
Κοινωνικα χαρακτηρίζονται τὰ Δίδυμοι, Παρθένος, Τοξότης, Ἰχθεῖς· ἐπειδὴ αὐτὰ ἔχοντας διπλὴ φύσι ἐπιτυγχάνουν τὴν σύμφωνη κοινωνία τῶν δύο σωμάτων.
Ανθρωποειδη τὰ Δίδυμοι, Παρθένος, Ζυγός, Ὑδροχόος· ὁ δὲ Τοξότης μερικῶς διὰ τὸ ἀνθρώπινο σῶμα. Ἐπὶ καθολικῶν προγνώσεων δίδουν σημεῖα ποὺ ἀφοροῦν τοὺς ἀνθρώπους καὶ τὰ ἀνθρώπινα θέματα.
Πτερωτα τὰ Παρθένος, Τοξότης, Ἰχθεῖς· ἐπειδὴ συχνὰ συμβαίνοι οἱ γεννωμένοι περὶ τούτους τοὺς τόπους νὰ γίνονται ὀρνιθοθῆρες, ὀρνεοτρόφοι, θηρευτὲς πτηνῶν μὲ ἰξόβεργα· κάποιοι γίνονται καὶ δρομεῖς ταχεῖς, ὡσᾶν ἀπὸ δύναμη πτεροῦ κινούμενοι.
Φωνηεντα τὰ Δίδυμοι, Παρθένος, Ζυγός, Ὑδροχόος. Θεωροῦνται εὔφωνα καὶ εὐνοϊκὰ ὡς πρὸς τὸν λόγο ἐπειδὴ εἶναι ἀνθρωποειδῆ· ἐνίοτε συμπεριλαμβάνεται καὶ ὁ Τοξότης.
Δωρόθεος Ἡφαιστίων Ῥητόριος Πτολεμαῖος
Μελοθεσία
Ἡ μελοθεσία χρησιμοποιεῖται συνδυαζομένη μὲ τοὺς κλήρους τῆς τύχης, τοῦ δαίμονος, καὶ τοῦ σίνους, καθὼς καὶ τῶν κυριάρχων πλανητῶν τους. Σημαίνει τὶς σωματικὲς κακώσεις, ἀτυχήματα, ἀσθένειες, καὶ τὰ ψυχικὰ πάθη. Ἡ Παρθένος κυβερνᾷ τὴν κοιλία, ὅλα τὰ ἐσωτερικά της, τὰ ἀπόκρυφα μέρη, καὶ ὅλα τὰ σχετικὰ αἴτια καὶ συμπτώματα: κολικοί, ἕλκη κ. ἄ.
Κυριεύει δὲ καὶ γραμμάτων τοῦ ζ′ καὶ τοῦ σ′.